Bopärmen vi fick från PEAB vid inflyttning innehåller mycket matnyttig information och bör överlämnas vid ägarbyte. Tex om att bo i bostadsrätt, vad underhåller varje medlem och vad ansvar för bostadsrättsföreningens ansvar, kontaktuppgifter till leverantörer, skötselanvisningar, mm. Pärmen underhålls inte av styrelsen utan anger det som gällde vid inflyttningen. Några kontaktuppgifter stämmer dock inte längre. Använd istället följande uppgifter:
Bredband, TV och Telefoni
Vi har ett avtal om kollektiva fibertjänster från Telia (ingår i avgiften du betalar till föreningen) och är tillgängligt via bredbandet i lägenheterna.
Cykelparkering
Parkera i cykelställ eller i något av de två cykelrummen. Vi delar dessa utrymmen med Klyvaren 2. Tyvärr har PEAB inte planerat så stora utrymmen för cyklar så vi får samsas så gott det går
Fastighetsskötsel
Vi anlitar LT Konsult för fastighetskötsel. De ansvarar för teknisk förvaltning, trappstädning, snöröjning, innergårdens skötsel och mindre underhållsarbete. För felanmälan se anslag i trappuppgången, men tänk på att felanmälan som drar på oss kostnader ska ske via styrelsen.
Jourinsats skall bara påkallas om det är riktigt akut!
Föreningsstämma
Det är då som föreningens styrelse väljs och föreningens ekonomi presenteras. Skall ske senast i juni, och kallelse med redovisningshandlingar skall skickas ut 2-6 veckor innan. Tänk på att sista dag för inlämnande av motion till stämman normalt är 1 mars. Styrelsen bereder inlämnade motioner och bifogar det som underlag i utskicket inför årsstämman. Årsredovisning och protokollet från stämman finns publicderat på hemsidan under Dokumentarkiv.
Försäkring
Föreningen har tecknat ett kollektivt bostadsrättstillägg, vilket innebär att ni inte behöver bostadsrättstillägg i er hemförsäkring.
Hiss
Vid problem med hissen så har vi avtal med Kone hissar, tel. 0771 50 00 00.
HSB Mälardalen
Vi är ingen HSB-förening men vi har ett avtal med HSB Mälardalarna om ekonomisk förvaltning. Det innebär bland annat att de sköter avisering av månadsavgifter. Det är allvarligt att inte betala månadsavgiften i tid så styrelsen rekommenderar att man kontaktar HSB för autogirobetalning (010-303 27 00).
HSB är också inblandade vid försäljning och pantsättning, men den kontakten tar oftast inblandad mäklare. Även hyresavtal hanteras av HSB.
Notera att vi inte har avtal om fastighetsförvaltning med HSB, så det är inte dit man ringer för eventuell felanmälan.
Nycklar
Lägenhetsnyckel kan användas till förråd och garage. Kodbrickan kan användas till entré, soprum, cykelrum och garageport. Portkod kan användas till entré. Notera att man kan låsa lägenheten i serviceläge om man vill släppa in någon hantverkare som har tillgång till serrvicenyckel. Extranycklar beställs via styrelsen till Finlarm. Kodbricka kan man dock med legitimation hantera själv direkt med Finlarm.
Ordningsregler
I dokumentarkivet finns de ordingsregler som gäller i föreningen. En detalj som kan lyftas fram är att det skall vara rent från prylar och dörrmattor i trapphuset. Det har med brand, utrymning, städbarhet och golvunderhåll att göra.
Underhållsansvar
I en bostadsrätt finns det en ansvarsfördelning mellan bostadsrättsägare och bostadsrättsföreningen vad gäller ansvar för skötsel och underhåll.
Ventilationsfilter
Under några element finns friskluftsinsläpp med filter. Mycket viktig komponent för att luftcirulationen skall fungera bra. Dessa filter bytes med fördel med jämna mellanrum. Filtren heter PurmoAir F9 och finns att köpa på bl.a. Nya Rörbolaget. Man kan dammsuga dem om man tycker att det behövs men tänk då på att det är fråga om små partriklar som kan åka rakt igenom dammsugaren. Rekommendationen är dammsugaren i så fall står utomhus. Ett tips kan vara att dammsuga filtren när påsen ändå ska bytas. Alla filter i alla lägenheter byttes i början på 2025.
VVS
Avloppet är stamspolat. Rören är filmade och inga fel konstaterade, men det är många krökar och böjar. Vi har fått följande råd från VVS-expert: