Praktisk information

Här hittar du praktisk information om Brf Loet.

Vicevärd
Expeditionstid helgfri månd. 18-19, tel 0704-570587.
Felanmälan ska göras till vicevärden. I vissa fall kan den boende göra felanmälan direkt till HSB-service tel 010-303 27 00 eller HissCentralen för hissarna tel 019-18 24 40, men då måste en felanmälan också göras till vicevärden. Detta för att inga missförstånd ska uppstå när föreningen får faktura för utförd åtgärd.
Övriga uppgifter som vicevärden ordnar är bl.a.:
Bokning av Lokalen och ”Rummet”
Ändring av portkod för nyinflyttade.
Beställning av extra nycklar och taggs.
Uttag eller betalning från lägenhetsinnehavarens inre fond.
Kölista samt kontraktskrivning för garageplats.
Kölista samt kontraktskrivning för extraförråd.
Utlåning av slagborrmaskin.
Information till nyinflyttade.
Änmäl fel till vicevärden om tvättutrustning m.m. är trasig.
Tillhandahållande av filter för tilluftsventilerna.

Huvudsäkring
Om någon huvudsäkring går sönder kontakta vicevärden eller någon styrelsemedlem så hjälper hon/han dig att byta säkringen. Om du som boende anmäler till någon jour (Securitas) måste du betala ca 2.000 kr kontant omgående för att de överhuvudtaget ska komma och hjälpa dig.

Tvättstuga
De 2 tvättstugorna är till för alla boende i Loet. Tvättiderna är uppdelade i olika tvättpass alla dagar. Se bokningstavla utanför resp. tvättstuga, Kasten Ottergatan 9, Oskarstorget 16 B. Varje lägenhet får där boka tvättstugan med en bokningskloss med lägenhetsnr. För allas trevnad... Glöm inte att städa efter dig när du tvättat färdigt!

Samlingslokal
Loets gemensamma samlingslokal finns i källaren Oskarstorget 16 C, används för kurser, möten m.m. Lokalen kan även bokas för privat bruk till medlemmarna. Kontakta vicevärden för bokning och regler. Vissa fasta möten har alltid företräde. Lokalen ska givetvis lämnas i det skick den var när den togs i bruk. Se vidare under rubriken uthyrning.

Rummet - Kasten Ottergatan 9
Loets uthyrningsrum går bra att boka för boende i Loet. Kontakta vicevärden för bokning och regler. Rummet ska givetvis lämnas i det skick den var när den togs i bruk. Se vidare under rubriken uthyrning.

Städdagar
För att hålla kostnaderna nere i föreningen har vi de senaste åren haft 2 städdagar, vår och höst. Styrelsen meddelar i god tid datum och tid så alla kan delta.

Vid in- och utflyttning
Sköter man alla transporter av skräp, kartonger, trasiga saker m.m. till miljöstation.
Om du/ni anlitar städbolag är det företaget som sköter detta, inget får slängas i soprummen.

Snickarbod
Snickarboden ligger i källaren Oskarstorget 16A. Kontakta vicevärden för besked om vem som är värd/värdinna för snickarboden. Värden/värdinnan kan låna ut nyckel samt håller ett öga på snickarboden och hjälper till med praktiska tips m.m.

Trivselfrågor
Som regel stör man inte grannarna efter kl. 22.00. Om du någon gång misstänker att Din planerade fest eller dylikt kan störa framåt nattkröken vidtala dina grannar före, så slipper dom vidtala Dig efteråt. Tänk även på att stänga dörrar - försiktigt, det spar dörrarna och det blir trevligare för alla. Undvik också att springa i trapporna.

Husdjur
Såväl katter och hundar och andra husdjur är trevliga, men håll dem kopplade inom fastigheten, och rasta dem inte i trädgården, på lekplatsen eller på gångvägarna. Det finns bra rastplatser utanför våra fastigheter.

Parkering
Parkering är EJ tillåten på gården.
För nyckel till bom mot Nygatan och Engelbrektsgatan kontakta vicevärden.

Källsortering i SOPGALLERIET
Vi källsorterar allt från papper, kartong, glas, batterier, mjuk- och hårdplast, plåtförpackningar m.m. Genom att återföra så mycket som möjligt av avfallet tillbaka in i kretsloppet, minskar vi vårt sopberg samtidigt som vi hushållar med våra naturresurser. Om vi alla ställer upp och deltar i källsorteringsarbetet sänker vi kostnaderna för avfallshanteringen avsevärt.
I SOPGALLERIET sitter nu ett ”Konstverk” över kärlen där det tydligt framgår var/vad som
sorteras i de olika kärlen. – Det är en konst att sortera –

Försäkringar
Som medlem i vår bostadsrättsförening är det 2 försäkringar som är aktuella.
1. Fastighetsförsäkring - tecknas av föreningen. 2. Hemförsäkring - tecknas av lägenhetsinnehavaren. Din egen försäkring som täcker allt lösöre. Bostadsrättstillägg ingår i månadsavgiften. Vid inträffad skada eller om Du är osäker kontakta vicevärden.

När du/ni renoverar lägenheten
Tänk på att respektera samtliga grannar. Borrning och andra störande ljud o dylikt ska inte förekomma på kvällar och helger, endast vardagar mellan 8.00-17.00. Lgh-innehavaren ansvarar för att allt byggavfall och annat skräp utanför den egna lgh städas bort varje dag, och att inga skador uppstår på fastigheten.
Ev. skador som uppkommer debiteras lgh-innehavaren. Inget avfall eller skräp får kastas i något av soprummen. De är endast till för hushållssopor.  

Vid renovering av kök och badrum
När du ska renovera i köket och byta fläktkåpa, se till att du ersätter kåpan med en liknande. Ska du installera en fläkt med motor (te.x; kolfilterfläkt) får den INTE anslutas direkt på utsugskanalen. Utan luften från fläkten måste släppas ut i köket och där utsuget (frånluften till vårt fläktsystem) sitter ska det monteras in ett reglerbart don. Det ska monteras så att det går att mäta flödet vid OVK-besiktningarna.
Lgh-innehavaren bekostar ev. fel vid renovering eller byte av fläkt. OVK görs med 3 års mellanrum. 
När badrum ska renoveras eller någon förändring ska ske med radiator eller handdukstork. Kontakta Klimatpartner (Henrik 070-3094490) för avstängning och påsättning av vattnet. Den kostnaden betalas av lägenhetsinnehavaren.
Lägenhetsinnehavaren debiteras samtliga kostnader som kan uppkomma om man inte anlitar Klimatpartner vid dessa ändringar/renoveringar. Brf Loet är ansvarig för värme, vatten och ventilation i hela fastigheten och har avtal med Klimatpartner. Alla justeringar, ändringar m.m. ska alltid göras av Klimatpartner.
OBS! I annat fall blir lgh-innehavaren ersättningsskyldig för återställandet av värmesystemet (påfyllning och luftning).

Skadedjur
Föreningen har avtal genom vårt försäkringsbolag, varför varken föreningen eller den boende får några kostnader för saneringen.

Nycklar och Taggs
Föreningen har ett nyckel- och taggssystem som du måste beställa extra nycklar/taggs via vicevärden. Detta för att vi ska veta hur många nycklar/taggs det finns till varje lägenhet.
OBS! Dessutom måste du anmäla förlorad nyckel/tagg omedelbart till vicevärden, så att vi kan beställa nya samt se till att förlorad nyckel/tagg inte kan användas för att ta sig in i våra fastigheter och utrymmen. Kostnader för detta kommer att tas ut av den som förlorat nyckl/tagg.

Utelåst???
Om du har låst dig ute och måste komma in så fort som möjligt, ring Securitas 019-30 07 00. Kostnaden står du själv för. HSB Service kan hjälpa till på expeditionstid mot ersättning, ring 010-303 27 00.

Kabel-TV
Vi har Kabel-TV via Tele2.
Om du är intresserad av extra kanaler - ring Tele2s kundservice.

Bredband
Vi har Telenors internet upp till 100/100 Mbit/s, och ip-telefoni som ingår i månadsavgiften. Bara samtalskostnaden tillkommer.