För dig som medlem i en HSB - förening

Mitt HSB är en digital tjänst för dig som har en bostadsrätt förvaltad av HSB. Här hittar du all information om din bostadsrätt och din bostadsrättsförening. Dessutom lägger vi på HSB löpande ut information kring sådant som du kan ha nytta av att känna till.

Mitt HSB

Du kan enkelt logga in redan idag med BankID på www.hsb.se/malardalarna. Klicka på "Logga in" i den mörkblåa listen. Det fungerar såväl på datorn som på mobilen och surfplattan. Har du inte BankID går det bra att via kundmottagningen registrera en mailadress och på så sätt logga in med användarnamn och erhållet lösenord.

Avierna skickas ut kvartalsvis och kommer till dig under mars, juni, september och december. Det är mycket viktigt att du använder rätt inbetalningskort/avi med rätt OCR-nr för varje månads inbetalning. Månadsavgiften betalas senast den sista vardagen i månaden (förskott).

Avier och betalning

Om du betalar din månadsavgift till bostadsrättsföreningen för sent, riskerar du att drabbas av dröjsmålsränta och förseningsavgifter.

Få din avi digitalt - bra för miljön och smidigt för dig. Anslut dig till ett av våra utskicksalternativ. På vår hemsida, under Bo i HSB, hittar du detaljerad information om hur processen går till för att

E-faktura Autogiro

Du ansluter dig enkelt via din internetbank. Sök efter HSB MälarDalarna och välj valfri lista mellan 1-5. Ange avtalsnumret som framgår på dina avier.
Du kan även aktivera autobetalning då kommer e-fakturans belopp att betalas utan att du behöver godkänna varje betalning.

Kivra

Kivra är en kostnadsfri digital brevlåda. Om du redan är ansluten till Kivra går avierna automatiskt till Kivra, du behöver alltså inte göra ett aktivt val för att detta ska hända.

Det går att ansluta autogiro via internetbanken. Ange namnet på din brf som betalningsmottagare. Du kan även kontakta vår kundmottagning om du önskar en anmälningsblankett för autogiro. Det går utmärkt att kombinera autogiro med ett digitalt utskicksalternativ för att slippa få dina autogirospecifikationer via papper.

PDF via e-post

Du kan få avin mejlad till dig som PDF. Fyll i formuläret som finns på vår hemsida hsb.se/malardalarna under fliken ”Bo i HSB”, ”Bostadsrätt” och ”Avgiftsavi”

ansöka om något av våra kostnadsfria betal- och utskicksalternativ. Har du ytterligare frågor så är du välkommen att ringa oss så hjälper vi dig.

OBS! Tänk på att betalningstjänsterna först kommer igång till nästkommande kvartalsavisering. Redan utskickade kvartalsavier måste betalas på det sättet som de levererades.

HSB MÄLARDALARNA EK FÖR

BORLÄNGE: Box 258, 781 23 Borlänge Besök: Tångringsgatan 2 | VÄSTERÅS: Box 307, 721 07 Västerås Besök: Tallmätargatan 9 | ÖREBRO: Box 393, 701 47 Örebro Besök: Osmundgatan 12 | www.hsb.se/malardalarna | 07info@hsb.se | 010-303 27 00
Reg.nr: HSB-167 Rev: 2020-10-02 

 

HSB MälarDalarna har uppdrag av bostadsrättsföreningarna att bevaka pantsättning av bostadsrätt. För denna hantering debiteras pantsättaren en pantsättningsavgift på vanligtvis 1 % av prisbasbeloppet.

Pantsättningsavgift för den som pantsätter sin bostadsrätt

Den som bevakar panten har en mycket viktig roll som också kräver stor noggrannhet och juridisk kompetens. Dessutom ska bevakaren informera banken om låntagaren resterar med sin månadsavgift till bostadsrättsföreningen.

(Pantsättning = När bostadsrättshavaren tar lån på banken och använder sin lägenhet som säkerhet ska panten/panterna registreras och bevakas i lägenhetsförteckningen).

Överlåtelseavgiften är en avgift som tas ut i samband med en överlåtelse av bostadsrätt, vilket innefattar bland annat försäljning och gåva. Avgiften ska kompensera bostadsrättsföreningen för de administrativa kostnader som uppstår i samband med ägarbytet. Avgiften beräknas på en procentsats av prisbasbeloppet, ofta 2,5 %. Överlåtelseavgiften betalas vanligtvis av förvärvaren/förvärvarna men det framgår i föreningens stadgar om vem som betalar och hur stor procentsatsen är.

Överlåtelseavgift för den som överlåter sin bostadsrätt

Vill du göra en felanmälan, har du låst dig ute, eller har du andra ärenden och frågor tar du lättast kontakt med styrelsen för din förening, så ger de besked om hur du ska gå till väga. Många gånger kommer de hänvisa till HSB MälarDalarna men det beror på vilka tjänster din förening har tecknat med oss. Saknar du kontaktuppgifter till din styrelse kan du höra av dig till oss på HSB.

Föreningsinformation

Med hjälp av knappval kan du sedan välja att bli kopplade till kundmottagning eller felanmälan.

Nå oss enkelt - Ett nummer in 010-303 27 00

Frågor om avier, autogiro med mera besvaras av vår kundmottagning, öppet helgfria vardagar mellan kl. 08.00 – 12.00, 13.00 – 16.00 eller på e-post 07info@hsb.se.

Kundmottagningen

Felanmälan har öppet helgfria vardagar mellan 08:00 – 16:00. De tar emot ärende via telefon eller e-post 07felanmalan@hsb.se. Det går även att göra felanmälan i inloggat läge i ”Mitt HSB” där uppgifter om din bostadsrätt redan finns. Där kan du också följa dina ärenden och andras felanmälningar i din fastighet. Du loggar in på samma sätt som beskrivet ovan.

Felanmälan och Jour

Vid akuta jourärenden utöver arbetstid så ringer du även då 010-303 27 00. Jouren används endast för akuta ärenden som ej kan vänta till nästföljande vardag, där det finns en fara för person eller fastighet t ex vid vattenläckage eller helt strömlöst i lägenheten. En jourutryckning medför en kostnad för föreningen eller bostadsrättsinnehavaren.

HSB.se/malardalarna/bo-i-hsb/bostadsratt

Läs mer på vår hemsida