Efterlängtad styrelsekonferens gjorde stark comeback

28 november 2022

För första gången sedan innan pandemin kunde HSB Malmö under lördagen den 26 november anordna sin styrelsekonferens, en uppskattad medlemsförmån.

Strax över 100 representanter från olika bostadsrättsföreningar i Malmö, Trelleborg, Svedala och Vellinge valde att spendera sin lördag på Quality Hotel View i Hyllie i Malmö.

Dagen inleddes av Jens Magnusson, SEB:s chefsekonom, som gav sin syn på både den globala samt den svenska utvecklingen, och avslutades med Magnus Hulthe Andersson, näringspolitisk ansvarig hos Fastighetsägarna Syd, som gav en omvärldsspaning i det politiska läget.

– Det var roligt att träffa så många engagerade förtroendevalda, det är ändå ett bra tag sedan sist. Det har alltid varit en uppskattad medlemsförmån, och det är kul att se att det fortfarande finns ett intresse för att söka kunskap och samverkan, säger Lisa Renntun, chef för Medlem & Juridik på HSB Malmö.

Mellan de två längre föreläsningarna kunde deltagarna gå på 30-minuters seminarier, där medarbetare på HSB Malmö bland annat gav goda exempel om hur brf:en kan energioptimera bostadsrättsföreningen, samt juridisk vägledning i att hantera olovliga andrahandsuthyrningar. Deltagarna kunde också mingla med leverantörer av olika tjänster, och med varandra.

– Vi pratar gärna om ämnen som vi brinner för och är aktuella samt användbara för föreningarna, men inte mindre viktigt är dialogen som sker mellan föreningarna och leverantörerna, och mellan föreningarna själva. Styrkan finns alltid i när vi är många olika individer som pratar om problem tillsammans, säger Lisa Renntun.

Mikael Frohm och Anders Gäddlin från HSB brf Konduktören.

Vi frågade några av deltagarna vilka fördelar de ser med ett arrangemang som HSB Malmös styrelsekonferens.

– Vi är en ny förening, så mycket av det leverantörerna pratar om, som underhåll och renovering, är inte särskilt relevant för oss än. Men vi får ansikten på namn, och nyttig information inför framtiden, säger Mikael Frohm, styrelseledamot i HSB brf Konduktören.

– Man får ny information om sådant man inte visste om, och så höjs kunskapsnivån om det man kände till, säger Anders Gäddlin, också från HSB brf Konduktören.

Lars-Göran Thelin, Helena Larsson, Maritha Ponton och Vita Åstrand från HSB brf Hallabacken i Trelleborg.

Styrelsekollegorna Lars-Göran Thelin, Helena Larsson, Maritha Ponton och Vita Åstrand från HSB brf Hallabacken i Trelleborg uppskattade lärdomarna dagen gav.

– Det finns alltid saker som man inte har klart för sig, och som förtroendevalda kan vi inte veta allt heller. Det är bra för oss att prata med andra, höra vad de har att säga, och få träffa representanter från HSB, säger Marita Ponton, förtroendevald i HSB brf Hallabackens styrelse.

Birgitta Randebjer från HSB brf Akvamarinen tyckte det bästa med dagen var att komma HSB Malmö närmre, och de miniseminarier på flera olika teman som hölls under dagen.

– Seminariet om energiopitmering, och seminariet om HSBs digitala tjänster var otroligt givande. Det finns också ett större värde i kopplingen mellan de olika tjänsterna och seminarierna, och hur allt fungerar tillsammans, säger Birgitta Randebjer.

OM MEDLEMSSKAP I HSB MALMÖ:

Styrelsekonferensen är en kostnadsfri medlemsförmån för förtroendevalda i HSB Malmö-bostadsrättsföreningar.

Antal brf:er som är medlemmar: 258 stycken

Detta ingår i ett brf-medlemskap:

• En HSB-ledamot som ordinarie ledamot i er förening
  • Kurser, föreläsningar och webbinarier
  • Stöd och rådgivning i styrelserelaterade frågor
  • Ordförande under föreningsstämma
  • Kortare juridisk rådgivning och rabatterat arvode
  • Tillgång till kvalitetssäkrade entreprenörer
  • Medlemserbjudanden, som möjlighet att teckna förmånliga avtal om tv, bredband och telefoni samt portföljförvaltning av el
  • En kostnadsfri brf-hemsida
  • Samverkansmöjligheter och kunskapsträffar med andra bostadsrättsföreningar
  • Tillgång till mallar, information och föreningsrelaterade dokument via det inloggade läget Mitt HSB
  • HSBs stadgar och stöd vid stadgeändringar
  • Möjlighet att påverka i boendefrågor då HSB är Sveriges största bostadskooperation och en opinionsbildare att räkna med
  • Nyhetsbrev och medlemstidningen Uppdraget

Läs mer om fördelarna med HSBs medlemskap här

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 53 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.