UPPDATERING KRING INTERNETPROBLEMEN I FÖRENINGEN

01 december 2025

Styrelsen är medveten om att många boende fortsatt upplever problem med internetuppkopplingen och att detta har pågått under en längre tid. Vid tre tillfällen har orsaken varit tydlig – en skadad fiberkabel – men vi vet att problemen har förekommit även vid andra tillfällen. Här följer en uppdatering om hur vi arbetar med frågan.  

Kontakt med Ownit

- Styrelsen har vid två tillfällen varit i kontakt med Ownit.  

- Ownit uppger att de inte kan se några fel från sin sida och att de inte fått in samtal från boende vid de aktuella tidpunkterna.  

- För att underlätta felsökningen för Ownit för vi nu loggbok över alla internetproblem.  

- Vi kommer även att gå igenom inlägg i föreningens Facebookgrupp för att samla in fler exempel på när problemen uppstått.  

- Vi uppmuntrar alla medlemmar att höra av sig direkt till Ownit när de upplever problem, så att de får en så tydlig bild som möjligt av situationen.  

Kontakt med Telenor

- Telenor, som äger fibernätet, har undersökt inkommande fiberkablar till fastigheten men inte hittat några fel.  

- Vi står på tur för att få nätverksswitcharna i källaren utbytta. Exakt tidpunkt för detta är ännu inte fastställd.  

Nästa steg

Planen är att fortsätta samla in information om problemen och överlämna dessa till Ownit för vidare felsökning, samtidigt som vi inväntar bytet av utrustningen i källaren.  

Om internetuppkopplingen fortfarande är instabil efter att utrustningen har bytts och Ownit inte kan erbjuda en lösning, kommer föreningen att behöva överväga att byta leverantör för att komma till rätta med problemen.