Om du/ni vill hyra ut din/er lägenhet till någon annan under en period måste du/ni skicka in en komplett ifylld ansökan till styrelsen i god tid innan önskad andrahandsuthyrning. Är ni flera som äger bostadsrätten ska samtliga delägare godkänna andrahandsuthyrningen.
Ansökan om andrahandsuthyrning görs på Mitt HSB, www.mitthsb.hsb.se (inloggning med bank-ID) under Mina sidor och Ärenden & felanmälan. Där väljs Mina styrelseärenden och sen Skapa en andrahandupplåtelse.
Om du/ni under Anledning i formuläret väljer Andra skäl ska dessa specificeras under Övrigt.
Styrelsen behandlar inkommen ansökan endast på ordinarie styrelsemöte. Styrelsen ger inga förhandsbesked.
Enligt våra stadgar kommer vi att debitera dig en administrationsavgift om 10% av ett prisbasbelopp per år. Om du hyr ut din lägenhet kortare tid blir avgiften dividerad med 12 och multiplicerad med det antal månader som du hyr ut din lägenhet. Avgiften debiteras månadsvis och kommer på din månatliga avi.
Om andrahandshyresavtalet sägs upp i förtid upphör andrahandsuthyrningsavgiften vid kommande månadsskifte plus en månads uppsägningstid efter att skriftlig uppsägning inkommit till styrelsen. Om uppsägningen exempelvis inkommer 20 februari upphör andrahandsuthyrningsavgiften 31 mars.
I allmänhet godkänns andrahandsuthyrning sammanlagt i högst 2 år, dock högst 1 år i taget.
Hyrd p-plats under andrahandsuthyrning
Eventuellt hyrd p-plats sägs upp automatiskt fr.o.m. det datum som andrahandsuthyrningen påbörjas.
Bostadsrättshavaren kan vid det datum som andrahandsuthyrningen avslutas ställa sig i kö för p-plats i föreningen.
Föreningen hyr inte ut p-plats till de som hyr i andra hand.