Ombyggnad i lägenhet

Policy för beviljande av ombyggnad i genhet

Antagen av styrelsen 2023-10-09

1. Bostadsrättshavaren ska först ansöka hos styrelsen och beskriva de planerade förändringarna. Ritning eller skiss över förändringarna ska bifogas skrivelsen.

2. Bostadsrättshavaren ska ange planerad byggstart och färdigställandedatum.

3. Ansökan godkänds endast under förutsättning att bostadsrättshavaren söker och beviljas byggnadslov/gör bygganmälan för åtgärderna då sådant krävs.

4. Bostadsrättshavaren ska underrätta bostadsrättsföreningens övriga medlemmar om ombyggnaden och när åtgärderna beräknas påbörjas och avslutas. Detta kan lämpligen ske genom anslag i trapphuset.

5. När bygganmälan är inskickad alternativt bygglov är beviljat och godkänt ska kopia av samtliga handlingar skickas till styrelsen för arkivering.

6. När ombyggnaden är slutförd ska styrelsen ges möjlighet att göra tillsyn i lägenheten för att se att ombyggnationen överensstämmer med de inlämnade handlingarna.

7. Vid renovering av våtrum skall sökande redogöra för att arbetet sker fackmannamässigt. Efter utfört arbete skall godkänt slutbesiktningsprotokoll överlämnas till styrelsen för arkivering. Det rekommenderas att besiktningsmannen ej är densamma som utföraren.