Policy andrahandsupplåtelse

Policy för samtycke till andrahandsupplåtelse

Antagen av styrelsen 2023-09-04

HSB Brf Klas i Malmö lämnar samtycke till andrahandsupplåtelse om bostadsrätts-föreningen inte har någon befogad anledning till att vägra samtycke. Samtycke lämnas för en sammanhängande period omfattande maximalt 12 månader i taget.

Ansökan ska fyllas i av bostadsrätthavaren (se bilaga) och lämnas till bostadsrättsföreningen inklusive handling som styrker skälet till andrahands-upplåtelsen.

Styrelsen ska fatta beslut om andrahandsupplåtelsen inom en månad från det att ansökan inkom till styrelsen.

Ansökan returneras till bostadsrättshavaren efter det att styrelsen beslutat om ansökan ska beviljas eller avslås. Om bostadsrättshavaren vill förlänga sin andrahandsupplåtelse måste ny ansökan lämnas in av bostadsrättshavaren till bostadsrättsföreningen i god tid innan gällande samtycke upphör.

Skäl till andrahandsupplåtelse kan vara:

· Längre sjukhusvistelse

· Service-/vårdboende

· Tillfälligt arbete på annan ort

· Tillfälliga studier på annan ort

· Tillfällig utlandstjänstgöring

· Provsambo (högst 1 år)

· Militärtjänstgöring

· Svårigheter att sälja bostadsrätten (högst 1 år)

För övrigt ska gällande lagstiftning och praxis som följer av lagstiftningen samt HSB Brf Klas i Malmös stadgar vara vägledande när beslut fattas om samtycke till andrahandsupplåtelse.

Dokument för ansökan om tillstånd för uthyrning