Information gällande ändring av ekonomisk förvaltning

07 mars 2025 Under ett antal år har Brf Sigges ekonomiska förvaltning hanterats av föreningens ordförande Thomas Bergstaf. Förvaltningen har med åren blivit allt mer tidskrävande då det krävs att man som ansvarig ständigt håller sig uppdaterad vad gäller rapporteringar till olika myndigheter och håller sig ajour i fråga om ändringar i lagstiftning etc. Styrelsen har därför fattat beslut om att föreningen från och med våren 2025 ska köpa den ekonomiska förvaltningen från extern part. Styrelsen har valt att samarbeta med Kensulting AB som är en förvaltare som utför alla typer av redovisnings- och ekonomiska förvaltningstjänster till bl.a. bostadsrättsföreningar.

Vad kommer ändringen att innebära för de boende i föreningen?

Fr om maj månads avgifter (med sista betaldatum den 30 april) kommer aviseringen att mejlas ut den 10e varje månad med avsändare Din Hyresvärd (Hogia Fastighetssystem) – den medlemsportal som Kensulting AB använder för aviseringar.

Respektive lägenhet måste därför fylla i dokumentet ” Viktig information om avisering av månadsavgifter”. Lämna den i brevlådan till Expeditionen, trappa 7 eller direkt till styrelsen senast måndag 24 mars.

I de fall vi inte erhållit någon email-adress kommer ni att aviseras per post.

Autogiro kommer numera att finnas tillgängligt som betalningsalternativ. Genom att skriva under ett autogiromedgivande (se bifogat ”Autogiroanmälan, medgivande till kontonummer”) ges Brf Sigge en fullmakt att dra pengar från det angivna kontot, dvs fakturan betalas automatiskt och pengarna dras från ditt konto på förfallodagen varje månad. Lämna medgivandet i brevlådan till Expeditionen, trappa 7 eller direkt till styrelsen senast måndag 24 mars.

Ni som betalar till föreningens bankgironummer 5255-3435 måste lägga till ettOCR-nummer. Detta OCR-nummer kommer att finnas med på avin som ni mottar från Din Hyresvärd.

Ni som betalar via stående överföring direkt till föreningens bankkonto på Danske Bank måste själva ta bort denna från ert bankkonto och istället ansluta er till autogiro, eller betala via bankgirot.

Observera att aviseringarna endast kan skickas till en email-adress per lägenhet. Dock kommer samtliga medlemmar som är delägare av en lägenhet att få en egen inloggning till medlemsportalen Din Hyresvärd i samband med första aviseringen 10 april för att där kunna se sina avier.

Styrelsen kommer att finnas tillgänglig på Expeditionen, trappa 7 på nedanstående tider för att svara på frågor, hjälpa till med att fylla i blanketterna samt ta emot redan ifyllda blanketter:
- tisdag 11 mars kl 14.00-16.00
- torsdag 13 mars kl 17.00-19.00
- tisdag 18 mars kl 10.00-12.00
- onsdag 19 mars kl 18.00-20.00

Med vänliga hälsningar
Styrelsen i Brf Sigge