Varning för försök till bedrägeri!!!

20 december 2024 Boende i fastigheten har blivit utsatt för försök till bedrägeri. Den som ringer upp påstår sig komma från E.ON (elbolaget) och att de ska komma och byta elmätaren till lägenheten. Personen som ringer upp verkar veta detaljer kring vår fastighet och ger därför ett förtroendeingivande intryck. Uppringaren påstår även att E.ON ska återkalla felaktiga fakturor från förra året varför han vill att den boende ska logga in sig på sin datorbank. Samtliga föreningens elmätare i källaren byttes under 2023, så detta är bara ett FÖRSÖK TILL BEDRÄGERI!!!

Just nu ökar risken att elkunder utsätts för bedrägeriförsök. Det kan handla om elmätare som påstås ha felaktigheter eller att det är problem med fakturor. Syftet med bedrägeriet är att komma åt privatpersoners inloggningsuppgifter till banken för att kunna stjäla pengar. Bedrägeriförsöken sker ofta via telefon, men sms, mejl eller brev förekommer också. Vid telefonsamtal ringer bedragarna upp med målet att den som utsätts ska logga in via bank-id eller bankdosa. Var vaksam om du blir kontaktad och var försiktig med hur du använder ditt bank-id.

Vi på E.ON kontaktar aldrig dig som är kund på detta sätt, och ber aldrig om inloggningsuppgifter i mejl eller sms. Tänk på att inget ärende som rör din mätarställning eller som rör hantering av återbetalning av fakturor behöver en inloggning till din bank. Får du ändå ett sådant samtal är det ett bedrägeriförsök. Det säkraste du kan göra då, är att omgående avsluta samtalet och kontakta polisen.