Fakta om HSB brf Sportsbyn

Här finns information till dig som är mäklare, nyinflyttad eller är intresserad av att köpa en bostadsrättslägenhet hos oss. Saknar du något svar hör gärna av dig, då kan vi komplettera informationen.

HSB brf Sportsbyn i Hyllie
Org. 769631-9057

På fastigheten Racketen 1 byggdes 2018 HSB brf Sportsbyn med 89 lägenheter och 1 hyreslokal. Föreningen har följande adresser Norra Tennisgränd 4 och 6, Hyllie Boulevard 2D och 2E, Mellersta Tennisgränd 9 och 11.

Äger föreningen marken?

Ja, bostadsrättsföreningen innehar fastigheten Racketen 1 med äganderätt.

Styre & Förvaltning

Här kan man ta del av föreningens stadgar, årsredovisningar och ordningsregler.

HSB Malmö sköter både den tekniska och ekonomiska förvaltningen. Föreningen har även fastighets- och trygghetsjour via HSB Malmö.

Miljöcertifiering

Föreningen är miljöcertifierad enligt Miljöbyggnad nivå silver. Här kan man läsa mer om det samt hitta certifieringsdiplom för respektive byggnad.

Delat ägande & överlåtelseavgift

Föreningen tillåter inte delat ägande och inte heller juridiska medlemmar. Överlåtelseavgiften är 2,5% av gällande prisbasbelopp och betalas av köparen. Pantsättningsavgiften är 1% av gällande prisbasbelopp och betalas av pantsättaren, en avgift per lånenummer.

Vad ingår i avgiften?

Avgiften höjdes 1 januari 2021 med 2%. Därefter har ytterligare höjning gjorts 1 januari 2023 och då med 8%.

Det tillkommer ett obligatoriskt tillägg på avgiften för TV, bredband (250/250) och bredbandstelefoni från Telenor, tillägget är för närvarande 199 kr/månad.

Varje lägenhet har ett förråd i källaren. Ytterligare förråd finns inte att hyra. I Föreningen finns övernattningslägenhet, innergård och cykelställ och barnvagnsrum. I närheten av fastigheten finner ni en större lekplats.

Parkering

Det finns 23 p-platser, samt 40 st garageplatser. Föreningen har även två stycken platser som är tilldelade till bilpoolen ”M”. Föreningen har ett avtal med M-car vilket gör att de får bättre förmåner när det kommer till avgiften.

Till parkering- och garageplats är det separat kö. Bostadsrättshavaren sköter sin köhantering digitalt i det inloggade läget Mitt HSB. Säljare kan logga in i Mitt HSB och se genomsnittliga kötiden. Endast personer som bor i föreningen kan ställa sig i kö, dvs. köparen kan ställa sig i kö fr.o.m dagen efter tillträdet då ägarbytet hunnit registreras i systemet.

För att kunna ställa sig i kö till garageplatser med laddstationer så behöver man först och främst ha en vanlig garageplats, detta med anledning av den höga efterfrågan.

Teknisk info & underhåll

I dagsläget finns det inget större underhåll planerat. Föreningen har en entreprenadgaranti på 5 år som löper ut under 2023 och i samband med det kommer en oberoende besiktningsman att genomföras en garantibesiktning, mer om det kan ni läsa om här. Om spekulanter har frågor kring inglasning av deras framtida lägenhet ber vi er att kontakta förvaltningen.

Passertaggar finns till varje hushåll och följer med lägenheten vid överlåtelse.

Föreningens ventilationssystem är FTX.

• En underhållsspolning av avloppsystemet utfördes i januari 2023.

Medlemskap & överlåtelse

Medlemsansökan skickas av mäklaren till föreningen vid köp av bostadsrättslägenhet. Beslut om att bevilja köpare medlemskap i föreningen fattas av förvaltningen.

I samband med överlåtelser av lägenheter utför HSB Malmö tillsyn av lägenheterna, det är inte att förväxla med en köprättslig besiktning utan endast en kontroll av föreningens ansvarsområden så som VA, ventilation, radiatorer etc. Tillsynen är också ett bra tillfälle för köparen att få svar på diverse ev. frågor samt ta del av viktig information om föreningen.

Tillsynsamordnare från HSB kontaktar både köpare och säljare inför överlåtelsen för inbokning av tillsyn. Kontakten tas vanligen via e-mejl angiven i överlåtelseavtalet.

Kontaktuppgifter till föreningen hittar ni här.

Mäklare, se hit!

Med HSB Överlåtelser får alla parter som är inblandade i överlåtelser en effektiv, säker och papperslös hantering. Tjänsten innebär att du som mäklare snabbt får ut avtalet till bostadsrättsföreningen, som i sin tur enkelt kan begära in kreditupplysningar, arbetsgivarintyg med mera. Du och bostadsrättsföreningen kan sedan följa status på samtliga ärenden via sin dator.