Svar på de vanligaste frågorna

Här har vi samlat information till de boende. Praktisk information om allt möjligt. Hör av er till styrelsen brfvattern@gmail.com om det är något ni saknar!
  • Hur gör jag en felanmälan?

Felanmälan görs till SBC som är vår fastighetsskötare: www.sbc.se/kontakt/felanmalan

Det går också att ringa till SBC Kundtjänst: 0771 - 722 722. (Vardagar 07.00 – 17.00)

Vid akuta fel 

Ring SBC Kundtjänst: 0771 - 722 722. (Vardagar 07.00 - 16.00)

Vardagar efter 16.00 samt helger (Jourtjänst), ring Security Assistance: 040 - 689 24 00

Även Securitas har jour (kväll/helg) 010-44 23 000 (inbrott i fastighet).

Observera att bostadsrättsinnehavaren enligt bostadsrättslagen ansvarar för bostadens inre underhåll. Gränsdragningen finns specificerad i föreningens stadgar.

 

  • Hur ansöker jag om andrahandsuthyrning?

Det finns en blankett som du måste fylla i. Ladda ner den på Blanketter HSB Malmö. Föreningen måste godkänna uthyrningen som får pågå ett år i taget. Föreningen tar ut en engångs upplåtelseavgift motsvarande 0,5% av prisbasbeloppet per år.

Du är skyldig att förmedla din hyresgäst stadgarna (speciellt under punkt 40 ordnings-och trivselregler och annat som hyresgästen kan behöva veta såsom ev. driftstörningar på dricksvatten, elektricitet m.m.).

Du kan hyra ut i max tre år.

 

  • Jag behöver en extra nyckelbricka till ytterdörren eller min garageplats - hur gör jag?

Det som ingår är 2 st brickor för varje lägenhet/garageplats. Vill du ha fler så kan du kontakta styrelsen via mail. Kostnad för tagg är 200 kr. Tänk på att lämna tillbaka den skadade eller meddela så att vi kan spärra det som är förlorat. På så sätt hjälps vi åt att minska obehörigt användande.

 

  • Jag ska renovera, vad behöver jag tänka på?

Anlita alltid fackmän då fasta installationer och ytskiktet påverkas. I annat fall kan det vara svårt att få tillbaka pengarna från ditt hemförsäkringsbolag och det kan orsaka att föreningen betalar en högre självrisk om något skulle hända som påverkar stommen eller den fasta inredningen.

Om du tänker riva en vägg måste du ha styrelsens godkännande. Bärande väggar kan förstås inte raseras. I vissa fall måste du även söka bygglov från Malmö stadsbyggnadskontor, t.ex. ifall du tänker flytta köket till annan plats. Ventilationen kan då behöva dras om och det är inte säkert att det går i vår byggnad.

 

  • Jag vill ha en parkeringsplats. Hur ställer jag mig i kön?

Föreningen strävar efter att alla medlemmar ska erbjudas plats i vårt garage men ibland finns ingen ledig. Mejla ditt intresse till brfvattern@gmail.com.

 

  • Försäkringsfråga: Har min förening bostadsrättstillägg?

Ja, föreningen har bostadsrättstillägg från Länsförsäkringar. Läs bilaga Brf-tillägg för kontaktuppgifter. Observera att du måste ha kvar din hemförsäkring som täcker dina lösöre.

 

  • Sopnedkast

Avfall ska paketeras väl så att inte sopnedkasten smutsas eller att det blir stopp genom slarvigt inslagna sopor. Sophanterarna tackar dig för det!

 

  • Ventilationssystem

Lägenheterna har ett gemensamt ventilationssystem med en fläkt på taket för varje uppgång. Du kan därför inte ansluta någon ny fläkt i lägenheten. Om du gör detta får grannarna i resten av uppgången ditt matos i sin lägenhet. Vill du kolla i ventilationsritningar kan du kontakta styrelsen eller Malmö Stads digitala ritningsarkiv Stadsbyggnadskontorets arkiv - Malmö stad.

 

  • Mitt internet funkar inte, vart vänder jag mig?

Vår bredbandsleverantör heter Ownit. www.ownit.se.

Bredbandsuttaget finns vid ingången till varje lägenhet. Om du är nyinflyttad finns det en router att få från föreningen.

 

  • Hur kan jag få in kanalerna för basutbudet på min TV?

TV-avtal har föreningen med Tele2/Comhem fram till dec 2026. För att få basutbudet måste du ha ett tv-kort från Tele 2/Com Hem samt en koaxialkabel (antennkabel) mellan uttaget och TV:n. Därefter måste du göra en kanalsökning i din TV för att få basutbudet. Skulle du misslyckas kan det vara antingen fel på signalen i TV-uttaget ELLER din TV. Vänd dig först till Tele2/Comhem för att se att det inte är några driftstörningar i området eller lägenheten. Sedan kan du vända dig till din TV-support (via märket på din TV ex. Samsung, Philips...) Kanalerna ska hamna under fliken DirektTV. Lycka till! Tänk på att du kan bli återbetalningsskyldig om du skadar TV-uttaget i ditt vardagsrum då de är seriekopplade genom våningarna.

 

  • Grovsopor - var slänger jag det?

Föreningen hyr container två-tre ggr om året, alltid över helger. Vanligtvis i januari, innan sommaren och på hösten. Infolappar med tidpunkten sätts upp i god tid i foajéerna. Förvara gärna ditt avfall i ditt förråd fram till dess. Containern ställs upp i hörnet på Smålandsgatan-Närkesgatan. Var snälla och lämna inga grovsopor bredvid återvinningen på gården!

Om ni inte kan vänta tills containern är på plats finns förstås återvinningscentralen (Bunkeflo samt i Norra hamnen) Håll även koll på vasyd.se/popup. Där kan man få sms avisering om när och vart VA SYDs ambulerande avfallsbil kommer för insamling. Närmsta platser är Claesgatan vid Möllevången samt Sevedsplan. OBS! Gamla bildäck lämnas hos däckfirmor enligt ny lag. ÅVC tar inte längre emot bildäck.

 

Notera även att föreningen finns på facebook, Brf Vattern: FB-sida för Brf Vättern