På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Vår webbplats hsb.se innehåller cookies. Cookies eller kakor är ett litet fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en sajt. Den består av en liten textfil, som lagras i din dator/webbläsare och används normalt för att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till vissa funktioner anpassade efter dina tidigare val.

Så säger lagen
Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

  • att webbplatsen innehåller cookies
  • vad cookies används till


Besökaren ska också samtycka till att cookies används.

Cookies på hsb.se
Cookies på hsb.se används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatsen efter dina val.

Det finns två kategorier av cookies, beständig (permanent) cookie och tillfällig (session) cookie.

  • Beständig – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den. Används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse.
  • Tillfällig  Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Försvinner när du stänger din webbläsare.


Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen.

Att undvika cookies
Du kan ställa in din webbläsare, så att du kan surfa anonymt och inte lämna några spår efter dig. Inställningarna skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. I webbläsaren kan du också radera tidigare lagrade cookies. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng

Så är du en bra granne

21 november 2019 Att bo i lägenhet innebär att man alltid är omgiven av grannar, det medför ett ansvar att visa hänsyn. Här är några enkla tips för att behålla trivseln i huset:
  • Säg hej! Är du öppen och engagerad finns det många sätt att
    lära känna grannarna och göra boendet trivsammare.
  • Ska du ha fest? Sätt upp lappar om det på anslagstavlan i trapphuset innan och knacka gärna på hos dina närmaste grannar för att berätta.
  • Visa hänsyn. Tänk alltid på hur du själv skulle uppfatta ljud och lukter från grannarna.
  • Följ de gemensamma ordningsreglerna i föreningen.

 

7 tips för styrelsen att hantera störningsärende

Här ger våra jurister sina bästa tips för hur ni i styrelsen kan hantera störningsärenden och få husfrid.

  1. Är det en störning i juridisk mening?

Lekande barn eller att en granne som badar nattetid är ingen störning rent juridiskt sett, och bor man i en bostadsrätt får man stå ut med att höra sina grannar. Samtidigt är störningar subjektiva, det som stör mig kanske inte stör dig. Många hus är dessutom dåligt isolerade och ljud fortplantar sig lätt. Ungefär 90 procent av de störningsärenden som dyker upp hör till den här kategorin.

  1. Ta frågan på allvar

Även om ett klagomål inte har någon juridisk mening har ni i styrelsen ett ansvar att agera. Men det är inte alltid enkelt. Människor blir påverka om de upplever att de störs och inte trivs hemma. Gör därför en objektiv utredning – undersök vad som händer, om det finns vittnen eller andra grannar som upplever samma sak.

  1. Samtal ger (oftast) bäst effekt

Bjud in den som blir störd och den som stör till ett samtal. Min erfarenhet är att det har positiv effekt. Att träffas och ventilera hur en känner med en tredje part (dig som styrelseledamot) ger ofta en ökad förståelse för varandra

  1. Skapa ett bra samtalsklimat

Samtal är som sagt bra, men det får inte bli pajkastning. Därför måste någon av er i styrelsen vara närvarande och ta kommandot i samtalet. Förklara varför ni har bjudit in till mötet, att det är ni som sköter mötet och vad ni har för mål. Avbryt på en gång om parterna inte beter sig respektfullt mot varandra.

  1. Hjälp till att komma med lösningar

Hitta gärna praktiska lösningar som kan mildra den upplevda störningen. Låter det mycket från matstolar som flyttas runt? Kanske möbeltassar kan dämpa ljuden Det finns en uppsjö av saker som man kan göra för att inte störa grannar om man bara tänker efter.

  1. När det är dags för den juridiska vägen

Enstaka fest får man hantera, men upprepande sena fester och andra störande och höga ljud kan räknas som störningar enligt bostadsrättslagen och har en juridisk lösning.

Börja med att skicka en skriftlig rättelse (så kallad varning). Det finns strikta regler för hur den ska utformas för att var giltig så ta hjälp av en jurist från början. Om störningen inte upphör kan ni ha rätt att säga upp personen. Vid en rättelse skickas också en underrättelse till socialtjänsten vilket gör att de också kopplas in på ärendet.

  1. När det är den klagande som är den riktiga störningen

Det är inte ovanligt att en person klagar på samma sak om och om igen och tar mycket av er tid. Till slut är det okej att sätta ner foten. Inhämta juridiska argument för att det hen klagar på inte är en störning, var tydligt med att ni som styrelse har gjort det ni är skyldig att göra och att personen får acceptera beslutet. Förklara samtidigt att personens egna beteende kan uppfattas som störande.

Vill du ha juridiska råd?
Till dig som är medlem i HSB

Som medlem i HSB behöver du bara lyfta luren för att få kompetent och kostnadsfri juridisk rådgivning.

Ring 0771-472 472 och tryck 1.
Öppet vardagar kl. 09.00-15.00.

Till styrelsen i bostadsrättsföreningen

Våra jurister är specialister på bostadsrättsjuridik och hanterar allt från störningar till entreprenadtvister.

Ja, jag vill kontakta juristerna!

Ni behöver inte vara medlemmar i HSB för att ta del av våra tjänster.