Stort intresse för nytt miljösmart kvarter i Malmö

21 februari 2018 Hållbart cityliv med inspiration från en industriell epok. Så beskrivs de femtiotal bostadsrätterna i HSB brf Konduktören som nu har officiell säljstart i de nya kvarteren på Sorgenfri – granne med pittoreska S:t Knut – mitt i Malmö.

Sorgenfri är en plats där stadens industrier en gång växte fram. Här ska runt 2 500 nya bostäder växa fram, och HSB Malmö bygger ett helt kvarter med både hyres- och bostadsrätter. Under hösten har HSBs bosparare och medlemmar haft förtur, vilket resulterat i ett stort antal intresse- och köpanmälningar.

– I en marknad som för närvarande uppfattas som orolig uppskattar våra förtursköpare den trygghet som HSB kan erbjuda, där förvaltning och trygghetsgarantier kombineras med hållbarhet och miljömedvetenhet både i byggnation och inredningsval, säger Johanna Sallhag, försäljningsansvarig på HSB Malmö, och fortsätter:

– Vi ser en bred intressegrupp, från småbarnsfamiljer till äldre, och gemensamt för dem är en önskan om att bo i en kreativ miljö, mitt i stan.

Områdets historia tas tillvara

I HSB brf Konduktören finns allt från kompakta smålägenheter till luftiga etagevåningar, extra takhöjd och många inredningsval. Flera av lägenheterna får utsikt över ett litet torg och upp mot den tjusiga allén på S:t Knuts väg. Dessutom kommer det på taket att finnas en stor gemensam terrass med odlingsmöjligheter.

Malmöbaserade OpenStudio arkitekter AB har ritat kvarteret.

– Det blir ett spännande kvarter där arkitekterna har lyckats ta tillvara på områdets historia, genom klassiska kvaliteter som tegel och sadeltak tillsammans med en småskalig kvarterskänsla, säger HSB Malmös projektledare Robert Zubkowicz.

Samtidigt erbjuds en modern och miljövänlig livsstil. Lägenheterna kommer till exempel att utrustas med avfallskvarnar där matavfallet i ett senare skede omvandlas till biogas.

– Här finns även ett ”Mobility Management”-koncept, som bland annat innefattar bilpool, ellådcyklar, cykelverkstad och ett laddat JoJo-kort som man får vid inflyttning. Den framgångsfaktor vi också ser är att vi satsat på många små yteffektiva lägenheter med extra takhöjd, en grön utemiljö samt eget garage i huset, berättar Robert Zubkowicz.

Fakta HSB brf Konduktören

Antal rum: 1-4 rum och kök
Boarea: 32-113 kvm
Pris: 1.175.000-4.195.000 kr
Avgift: 2.053-6.301 kr
Projektstatus: Försäljning pågår
Inflyttning: Preliminärt kvartal 3 2020
Arkitekt: OpenStudio arkitekter AB

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

Våra medlemmar äger!

HSB Malmö är en demokratiskt styrd organisation som ägs av 48 000 medlemmar – främst enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Det gör oss till den tredje största regionala HSB-föreningen i Sverige.

Vi bygger, äger och förvaltar fastigheter – totalt cirka 2 200 hyreslägenheter och 30 000 bostadsrättslägenheter i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

Våra förvaltningstjänster sträcker sig från ekonomisk administration till tekniska konsulttjänster, för i första hand bostadsrättsföreningar.

Dessutom erbjuder vi våra medlemmar bland annat bosparande, utbildningar och löpande rådgivning. Och tillsammans skapar vi det goda boendet.

nyproduktion
bospar