Föreningsstämman 2018 i engagemangets tecken

16 april 2018 HSB Malmös föreningsstämma 2018 hölls på Malmö Live lördagen den 14 april. De 115 röstberättigade fullmäktigeledamöterna från bostadsrättsföreningar och bospargruppen beviljade HSB Malmös styrelse samt vd ansvarsfrihet och förnyat förtroende, samt behandlade totalt 25 motioner. Christina Jahn valdes in som ny ledamot i HSB Malmös styrelse efter Magnus Dahl som avsagt sig omval.

HSB Malmös föreningsstämma 2018 hölls på Malmö Live lördagen den 14 april. De 115 röstberättigade fullmäktigeledamöterna från bostadsrättsföreningar och bospargruppen beviljade HSB Malmös styrelse samt vd ansvarsfrihet och förnyat förtroende, samt behandlade totalt 25 motioner. Christina Jahn valdes in som ny ledamot i HSB Malmös styrelse efter Magnus Dahl som avsagt sig omval.

Dagens tema var "De sanna hjältarna" som syftade på att hylla bostadsrättsföreningarnas styrelser och deras engagemang:

– Jag har reflekterat över hur det är med engagemanget i vår medlemsorganisation. Vi måste komma ihåg att detta lilla ord, engagemang, står för så mycket, så mycket kraft och så mycket mod. Som står för detta enkla och vackra, att vi tar ansvar för varandra. Att vi bryr oss om hur vår förening ser ut och att vi vill ha förändring. Att vi tror på framtiden och möjligheten att göra skillnad, att förbättra. Och det kräver engagemang, närvaro och deltagande, sa Claes Caroli, HSB Malmös styrelseordförande, i sitt öppningstal .

HSB Malmös årsredovisning med koncernens positiva resultatutveckling och starka balansräkning presenterades och godkändes enhälligt.

– Vi gjorde ett fantastiskt resultat förra året och en del i det är att vi har överlåtit våra aktier i HSB ProjektPartner till HSB Riksförbund och i utbyte fått medlemsinsatser till aktiernas värderade belopp i HSB Riksförbund, vilket innebär att vi säkerställer vår digitala utveckling, säger Michael Carlsson, HSB Malmös vd.

2017 var ett händelserikt år, med över 200 lägenheter i produktion och medlemsökningen som slog rekord med sina 2 413 nya enskilda medlemmar.

– Vi kan tryggt fortsätta vårt arbete med att tillföra bostäder till marknaden och i samverkan med våra medlemmar skapa det goda boendet, säger Michael Carlsson.

Nytt för i år var att alla röstberättigade hade tillgång till en läsplatta, där följde de dagordningen, begärde ordet, röstade, tyckte och tryckte.

– Att digitalisera handlar främst om att effektivisera och modernisera, helt enligt vår affärsplan. Dessutom har vi valt att endast publicera årsredovisningarna och stämmohandlingarna digitalt. Att inte posta ut stora mängder papper är en del i vårt miljötänk och tillsammans tar vi små steg mot en bättre miljö, säger Michael Carlsson.

Efter det konstituerade mötet den 16 april består HSB Malmös styrelse 2018 av:

Claes Caroli, ordförande

Kent Andersson, vice ordförande

Björn Andersson, ledamot

Cecilia Bothén, ledamot

Giovanna Brankovic, ledamot

Jonas Henriksson, ledamot

Christina Jahn, ledamot

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en demokratiskt styrd organisation som ägs av 47 000 medlemmar – främst enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Det gör oss till den tredje största regionala HSB-föreningen i Sverige.

Vi bygger, äger och förvaltar fastigheter – totalt cirka 2 200 hyreslägenheter och 30 000 bostadsrättslägenheter i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

Våra förvaltningstjänster sträcker sig från ekonomisk administration till tekniska konsulttjänster, för i första hand bostadsrättsföreningar.

Dessutom erbjuder vi våra medlemmar bland annat bosparande, utbildningar och löpande rådgivning. Och tillsammans skapar vi det goda boendet.