Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Han lämnar över ordförandeklubban

18 mars 2019

Efter elva år som HSB Malmös styrelseordförande lämnar Claes Caroli över ordförande­klubban vid föreningsstämman den 6 april. Med en bakgrund inom polisen, som bland annat förhörsledare på ekoroteln, ansågs Claes vara en stabil och trygg kandidat.

Här berättar han om sitt stoltaste ögonblick, vad han tror är organisationens framgångsrecept, samt ger några tips till sin efterträdare.

Hur har HSB Malmö utvecklats under din tid som ordförande?

För tio år sedan hade bostadsrättsföreningarnas kontor fortfarande konteringsstämplar och en uppsjö av pärmar. Jag kom från försäkringsbranschen och hade varit delaktig i den digitala omställningen där. Så jag såg att det var nödvändigt för HSB att bli mer digitala. I samma veva kom Michael in som vd och startade den digitala resan. Han är en entreprenör och visionär och det är tack vare honom som HSB Malmö gick i bräschen för hela HSBs digitala utveckling.

Dessutom var vi en av de första HSB-­föreningar att börja bygga hyresrätter. Det har stundtals varit svåra tider för att sälja bostadsrätter, men eftersom vi alltid har byggt för våra medlemmar har hyresrätter varit en självklar lösning för att skapa boende.

Organisationen har under tio års tid visat på suveräna ekonomiska resultat. Jag tror det beror på en trygg entreprenörsanda i hela organisationen, där både nyproduktionen och medlemskapet har förvaltats varsamt.

Vilket är ditt stoltaste ögonblick?

När jag 2015 fick stå på scen i Chicago tillsammans med arkitekten Santiago Calatrava och ta emot det prestigefulla priset ”The 10 Year Award” för Turning Torso. Utmärkelsen ges till höga byggnader som har visat sig vara värdefulla för sin stad och sin omgivning över tid.

Det är tack vare mina företrädare och deras mod som Malmö blev satt på världskartan. Jag ser det som en stor förmån att ha varit delaktig i att förvalta byggnaden.

Vad vill du skicka med till din efterträdare?

Att fortsätta arbeta för öppenhet och samverkan med våra medlemmar och att alltid ha paragraf två i stadgarna som grund när beslut ska tas i styrelserummet ”…har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intressen”. Men det är samtidigt ständigt den största utmaningen, att veta vilka frågor som medlemmarna vill att vi ska driva.

Så, försök att ha ena örat mot rälsen, luta dig tryggt mot HSB Malmös stadgar och slutligen ett litet privat tips; öppna bosparkonto till eventuella barn eller barnbarn.

Se filmen där Claes Caroli och vd Michael Carlsson berättar om 2018 års händelser och blickar framåt:

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en bostadskooperation som ägs av nästan 50 000 medlemmar – främst enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi bygger, äger och förvaltar fastigheter i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

Våra förvaltningstjänster sträcker sig från ekonomisk administration till tekniska konsulttjänster, för i första hand bostadsrättsföreningar.

Dessutom erbjuder vi våra medlemmar bland annat bosparande, utbildningar och löpande rådgivning. Tillsammans skapar vi det goda boendet.

medlemskapet
styrelse