Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Få bostadsrättsföreningar har solceller trots stort intresse från boende

04 april 2019

6 av 10 som bor i bostadsrätt tycker det är viktigt att föreningen använder solenergi, enligt en ny Sifoundersökning. Ändå är det bara 3 procent som uppger att deras bostadsrättsförening har installerat solceller.

Sifo har på uppdrag av HSB undersökt inställningen till solel och solceller hos boende i bostadsrättsföreningar. Nära 6 av 10 (57 procent) svarar att det är viktigt för dem att deras bostadsrättsförening använder solenergi som energikälla. Av dessa föredrar var tredje (31 procent) att solelen kommer från solceller på den egna bostadsrättsföreningen. Ändå är det bara 3 procent som svarar att deras förening har installerat solceller.

– Det här visar att det finns en enorm potential för en omställning till egenproducerad solel i bostadsrättsföreningarna. Det bådar gott. Undersökningen visar också att hushållen har förstått fördelarna med att producera sin egen förnybara el, säger Magnus Ulaner, miljöchef HSB Riksförbund.

Miljöskälet väger tyngst för de som tycker att den egna bostadsrättsföreningen bör installera solceller, drygt varannan (56 procent) vill ha solceller eftersom det bidrar till en bättre miljö. Det följs av att det minskar föreningens elkostnader och är en god investering som ger gratis el om några år (50 respektive 47 procent).

Föråldrad lagstiftning bromsar

HSB har länge verkat för ett modernare regelverk för solel och drivit på för förändringar genom nätverket Solelkommissionen. Med dagens lagstiftning drabbas en bostadsrättsförening av energiskatt ifall den använder elnätet för att transportera egenproducerad el mellan olika byggnader. Bostadsfastigheter får inte heller bygga interna nät. Det hindrar ett optimalt utnyttjande av taken och överföring av solel från byggnader med överskott till de med underskott.

– Egenproducerad solel måste kunna flyttas mellan egna förbrukningspunkter. För det krävs en ändring i lagen om skatt på energi och även i förordningen om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen. Nu är det upp till den nya regeringen att avskaffa regelkrånglet så att fler föreningar kan gå från ord till handling, säger Magnus Ulaner.

Sifoundersökningen genomfördes som en webbpanel med 1 000 intervjuer med personer som bor i bostadsrätt i december 2018.