Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Trästommen tar form i HSB:s miljöbygge

29 augusti 2019 Under några veckor framåt pågår stomresningen på HSB Brf Björkalund i Norrköping. En unik möjlighet att se hur de stora byggelementen av korslimmat massivträ lyfts på plats och formar det som så småningom ska bli 44 klimatsmarta bostäder med närhet till både stad och land. Välkomna att träffa oss den 8 september på plats.

När HSB Östra fick möjligheten att bygga bostadsrätter i Björkalund valde de tidigt att bygga så miljövänligt som möjligt och med så naturliga material som möjligt. Därför byggs flerbostadshusen med både stomme och fasader av trä. Under några veckor framåt pågår stomresningen. En unik möjlighet att se hur de stora byggelementen av korslimmat massivträ lyfts på plats och formar det som så småningom ska bli 44 klimatsmarta bostäder med närhet till både stad och land.

Den som nu passerar byggarbetsplatsen i nya stadsdelen Björkalund, ett stenkast från Vrinnevisjukhuset, kan snabbt konstatera att projektet skiljer sig från andra pågående byggen i Norrköping. Istället för betongelement är det istället enorma gyllengula "träskivor" av hyvlat norrländskt virke som lyfts på plats och sammanfogas till husets stomme, dvs ytterväggar, innerväggar, trapphus, hisschakt och bjälklag.

- Idag vill många bo både bekvämt, modernt, klimatsmart och nära naturen. Det tog vi fasta på när vi började planera för vårt nybygge i Björkalund. Metoden att bygga med så kallat korslimmat massivträ har många miljöfördelar genom hela livscykeln. Materialet binder koldioxid under hela sin livslängd och är en naturlig del av kretsloppet. Något som vi vet att dagens miljömedvetna lägenhetsköpare uppskattar berättar HSB:s projektledare Elisabet Tallving.

Även totalentreprenören Åhlin & Ekeroth Byggnads AB märker av materialets och metodens positiva aspekter.

- Det blir betydligt färre transporter och lättare lyft jämfört med ett betongbygge. Mindre trafik och buller kring arbetsplatsen och dessutom en mycket trevligare arbetsmiljö. Man riktigt känner doften av trä i luften, konstaterar entreprenörens produktionschef Kristoffer Nyquist.

Intresset för HSB-projektet har varit stort och majoriteten av lägenheterna, med planerad inflyttning i slutet av 2020, är redan sålda. Att stommen nu kommer på plats är ett stort och viktigt steg i både bygg- och säljprocessen.

- Nu när grunden är på plats och stommen börjar ta form kan man lättare skapa sig en uppfattning om hur det kommer att bli. Det är spännande för de som redan bestämt sig att kunna se sin bostad växa fram. Vår erfarenhet är att det även ökar intresset bland dem som letar nytt boende. Inom HSB är vi oerhört stolta över att kunna visa upp det pågående arbetet med ett bygge som andas hållbarhet genom alla led och som kommer att uppfylla de hårda kraven för Miljöbyggnad Silver, säger Elisabet Tallving.

De 44 lägenheterna om 1–4 rum och kök är fördelade i två huskroppar och för den som vill se det första husets stomme växa fram gäller det att vara snabb. Bygget går snabbt och stomresningen av ”Hus 1” beräknas vara klar redan i månadsskiftet september/oktober.

hsb östra