Rinkebybor tvättar kallt i ny miljötvättstuga

03 september 2019 Är det möjligt att tvätta kläder i kallt vatten och utan tvättmedel? Ja, för hundratals av HSB Stockholms hyresgäster på Rinkebysvängen är det verklighet tack vare en ny miljötvättstuga med en avjoniseringsanläggning.

– Det här är en spännande lösning som gör att vi minskar energianvändningen, men också miljöpåverkan från tvätt- och sköljmedel, säger Kristian Gauffin, projektchef på HSB Stockholm.

Att tvätta utan varmvatten och tvättmedel är möjligt tack vare den avjoniseringsanläggning som installerats i tvättstugan. Metoden, som testats i laboratoriemiljö, innebär att extremt rent vatten som är avjoniserat gör normalt smutsad tvätt lika ren som i en traditionell tvättanläggning.

– Då inte tvätt- och sköljmedel överdoseras ökar vi även livslängden på de 20 tvättmaskinerna, samtidigt som hyresgäster med allergiska besvär slipper kemikalier, säger Kristian Gauffin.

I tvättstugan har även nya torktumlare som bygger på värmepumpsteknik installerats, vilket ska sänka energianvändningen ytterligare. Den nyrenoverade tvättstugan är en del av den omfattande upprustning av fastigheterna på Rinkebysvängen som HSB Stockholm inledde år 2011.

Se filmen om HSB Stockholms hållbarhetsarbete i Rinkeby.

* I det ursprungliga pressmeddelandet uppgavs att mikrobubblor är en del av tvättprocessen. Denna uppgift var felaktig, varför pressmeddelandet har redigerats.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 151 000 medlemmar, 58 000 bosparare och närmare 470 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

hyresrätt
bospar och medlemskap