HSB Skåne byggstartar hyresrätter i Lund

04 september 2019 Den 4 juli godkändes bygglovet för HSB Skånes planerade hyresrätter i kvarter Målet och under måndagen 2 september tog HSB Skånes styrelse beslut om byggstart. Det första spadtaget tas tisdagen 1 oktober klockan 12.00. Hyresrätterna kommer att byggas som den avslutande etappen i Arenaparken.

Hyresrätterna i kvarter Målet ligger granne med Lunds stadspark och ett par minuter med cykel från centrala Lund. Kvarter Målet kommer att bestå av 2hus. Dessa följer samma färgskala som de hus som redan är färdigställda i Arenaparken. Huset som gränsar ut mot Stattenavägen kommer att ha 5 våningar, medan huset som ligger innanför blir 4-5 våningar högt.

Totalt kommer 49 lägenheter att byggas, vilka får en storlek på 1 till 4 rum och kök fördelat på 35–87 kvadratmeter. Samtliga lägenheter kommer att ha balkong eller uteplats. Bostäderna beräknas vara inflyttningsklar under andra kvartalet 2021.

– Det är hårt tryck på bostäder i Lund och det känns väldigt kul att vi nu har möjlighet att bygga hyresrätter så centralt, säger Caroline Sellström, affärsområdeschef för marknad och medlem i HSB Skåne. De nya bostäderna kommer att ligga granne med Lunds stadspark och på bara ett par minuter med cykel kan de som flyttar in nå såväl universitetet och centralstationen som stadens absoluta centrum, säger Caroline.

I samband med att kvarter Målet står klart kommer även HSB Skånes marknadsområdeskontor i Lund att flytta in i området med lokaler placerade på bottenvåningen i ett av husen i Målet. Genom detta ökar företaget sin tillgänglighet och närvaro för sina förvaltningskunder.

Hyresrätterna kommer att fördelas enligt HSB bosparsystem vilket innebär att HSB Skåne först fördelar de lediga lägenheterna till bosparande HSB-medlemmar. Finns det inga intresserade bosparande HSB-medlemmar går turen till HSB-medlemmar och därefter byten inom HSB Skåne. Först därefter går turen till övriga intressenter. Den medlem som har mest bosparpoäng samt varit medlem längst har störst chans att få en hyreslägenhet. Läs mer om medlemskapet på hsb.se.

För mer information, besök hsb.se/skane/malet

Byggfakta

Arkitekt: Carsten Andersson Arkitekter AB