Här får hyresgästerna en hållbarare boendemiljö

30 september 2019 När HSB Skåne bygger nya hyresrätter i Lund blir det en rökfri fastighet. Fräschare inomhusluft och ett hälsosammare boende är målsättningen. Men också ett bidrag till en mer hållbar boendemiljö. Det första spadtaget för de 49 hyresrätterna i kvarteret Målet tas tisdagen 1 oktober klockan 12.00. Bostäderna beräknas vara inflyttningsklara andra kvartalet 2021 och fördelningen börjar hösten 2020.

HSB Skåne arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor och ser ständigt över möjligheter till förbättringar. Ytterligare ett steg i hållbarhetsarbetet blir nu en rökfri fastighet. Rökförbudet gäller samtliga utrymmen både inomhus och utomhus.

– Det är spännande att vara med och driva utvecklingen framåt inom detta område. Kvarteret Målet blir vår första helt rökfria fastighet, men i takt med att vi utvecklar vårt fastighetsbestånd är det ingen omöjlighet att fler fastigheter kommer att följa samma väg, säger Cecilia Hanner Falkehed, fastighetschef på HSB Skåne.

Utöver de självklara hälsofördelarna med en rökfri miljö finns det andra hållbara aspekter i beslutet så som minskat slitage på fastigheten och bostäderna. Detta leder i sin tur till minskade underhållskostnader och därmed också lägre miljöbelastning. Även ur ett nedskräpningsperspektiv är beslutet rätt väg att gå då rökförbudet kan bidra till att reducera antalet fimpar på gårdarna och i omgivningen.

Kvarter Målet kommer att bestå av 2hus och ligga granne med Lunds stadspark. Här planeras 49 lägenheter, vilka får en storlek på 1 till 4 rum och kök fördelat på 35–90 kvadratmeter. I samband med att kvarter Målet står klart kommer även HSB Skånes marknadsområdeskontor i Lund att flytta in i området med lokaler placerade på bottenvåningen i ett av husen i Målet. Genom detta ökar företaget sin tillgänglighet och närvaro för sina förvaltningskunder.

Det första spadtaget för de 49 hyresrätterna i kvarteret Målet tas tisdagen 1 oktober klockan 12.00. Detta blir den avslutande etappen i Arenaparken. Bostäderna beräknas vara inflyttningsklara under andra kvartalet 2021 och fördelningen börjar under hösten 2020.

Hyresrätterna kommer att fördelas enligt HSB bosparsystem vilket innebär att HSB Skåne först fördelar de lediga lägenheterna till bosparande HSB-medlemmar. Finns det inga intresserade bosparande HSB-medlemmar går turen till HSB-medlemmar och därefter byten inom HSB Skåne. Först därefter går turen till övriga intressenter. Den medlem som har mest bosparpoäng samt varit medlem längst har störst chans att få en hyreslägenhet. Läs mer om medlemskapet på hsb.se.

Byggfakta

Arkitekt: Carsten Andersson Arkitekter AB