Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

”Senarelägg bostadsrättsföreningars stämmor” HSBs rekommendation med anledning av corona

17 mars 2020 Folkhälsomyndigheten uppmanar äldre att begränsa sina nära kontakter med andra så långt som möjligt de kommande veckorna. Det innebär bland annat att man så långt som möjligt ska undvika folksamlingar som kan uppstå i offentliga lokaler. Med anledning av vikten att visa omtanke om äldre personer rekommenderar HSB nu att bostadsrättsföreningar skjuter på sin stämma och lägger den senare under våren

Folkhälsomyndigheten uppmanar äldre och personer i riskgrupper att begränsa sina nära kontakter med andra så långt som möjligt de kommande veckorna. Det innebär bland annat att man så långt som möjligt ska undvika folksamlingar som kan uppstå i offentliga lokaler. Med anledning av vikten att visa omtanke om äldre personer rekommenderar HSB nu att bostadsrättsföreningar skjuter på sin stämma och lägger den senare under våren.

​​​​
– Coronaviruset påverkar oss alla, men nu är det av största vikt att vi framför allt gör vårt yttersta för att skydda äldre och personer i riskgrupper. Ett sätt att visa omsorg om äldre är att skjuta på bostadsrättsförenings årsmöte till senare i vår, säger Anders Lago förbundsordförande HSB.

​​HSB i dialog med regeringen
​En bostadsrättsförening ska enligt lagen om ekonomiska föreningar hålla en föreningsstämma inom sex månader från räkenskapsårets utgång. På ordinarie stämma måste styrelsen lägga fram årsredovisningen och revisionsberättelsen, samt fatta beslut om att fastställa resultaträkningen och balansräkningen. För de föreningar vars årsredovisning ska lämnas in till Bolagsverket och det inte sker riskerar föreningen att få betala förseningsavgifter. Att inte upprätta årsredovisningen i tid är också ett bokföringsbrott som styrelsen kan åtalas för.

​​– Det bästa just nu vore att ha möjlighet att lämna in årsredovisning senare. Men för det krävs ändrade regler. HSB har nu, tillsammans med Riksbyggen, en dialog med regeringen för att få till ett beslut om att senarelägga datumet för stämma och inlämnande av årsredovisning, säger Anders Lago.

​​Rekommendationer och vägledning
​I avvaktan på eventuellt beslut om detta ger HSB Riksförbund följande rekommendation och vägledning för brf-stämmorna under 2020.

Brf bestämmer själva
​Varje bostadsrättsförening avgör själv, med hänsyn till lagar och stadgar, när man ska hålla sin stämma. Situationen med coronaviruset skiljer sig dessutom mellan olika delar av Sverige. I en del av Sverige kanske man kan hålla sin stämma utan större problem, medan det på andra håll kan bli problematiskt med tanke på smittspridningsrisken. Det bör också tas i beaktande att vissa medlemmar inte har möjlighet att delta på grund av sjukdom eller att de tillhör en riskgrupp.

Lägg stämman senare under våren
​​I första hand rekommenderar vi att föreningar med ett räkenskapsår som avslutades 20191231 skjuter på sin stämma och lägger den senare under våren, senast den 30 juni 2020. Förhoppningen är då att situationen med coronaviruset lugnat ned sig något och att det är möjligt att genomföra en vanlig stämma.

Alternativa lösningar
​Om föreningen ej vill senarelägga årets stämma finns några andra möjligheter:​

• ​I framför allt en mindre förening kan en stämma genomföras per capsulam, ofta kallat ”pappersstämma”. För att detta ska vara möjligt måste dock alla medlemmar vara överens. I praktiken innebär det att man upprättar ett protokoll från en tänkt stämma och att alla medlemmar i efterhand undertecknar detta.​​
  • ​Även om vi är osäkra på om det praktiserats går det lagligen att genomföra en stämma digitalt, via till exempel en telefonkonferens, Skype eller annan digital lösning. Detta kräver dock en god organisation och inte minst en tydlig information till medlemmarna.
  • ​​Ett tredje alternativ kan vara att genomföra en stämma, men med förståelse för att en del medlemmar ej kan delta. Om styrelsen kallat till stämman i vederbörlig ordning, så tillåter HSBs normalstadgar ett begränsat deltagande. Under sådana förhållanden blir förstås informationen till medlemmarna extra viktig, och att man enbart behandlar sådana frågor och ärenden som det finns en stor enighet kring bland medlemmarna.

Att tänka på oavsett när stämman äger rum

Situationen med spridning av coronaviruset ställer särskilda krav på 2020 års stämmor, tänk till exempel på:

• ​​​​Medlemmars oro för smittspridningsrisken kan vara annorlunda och större än styrelsens egen.
  • ​​​​Medlemmar kan vilja begränsa antalet närvarande på grund av smittspridningsskäl och därigenom önska slutna stämmor.
  • ​​​​En person med önskvärd kompetens till någon dagordningspunkt kan insjukna eller av annat skäl förbjudas eller hindras att närvara. Regering eller myndighet kan utfärda nya regler och direktiv som påverkar möjligheten att genomföra föreningsstämman, som rese- och mötesförbud eller liknande.

corona
hsb