HSB välkomnar utredning om statligt startlån för unga vuxna

04 december 2020

Regeringen meddelade under torsdagen att den tillsätter en utredning för att ta fram förslag på hur ett statligt startlån ska hjälpa förstagångsköpare på bostadsmarknaden. Det är ett initiativ som HSB länge har efterlyst och nu välkomnar, även om fler insatser behövs.

– Det här är ett mycket välkommet besked. De senaste årens ensidiga fokus på kraftiga kreditrestriktioner behöver balanseras med åtgärder som gör det möjligt för unga vuxna att köpa en egen bostad. Ett statligt startlån är tveklöst ett viktigt steg på vägen, säger Anders Lago, förbundsordförande HSB.

Bolånetaket som infördes för tio år sedan innebär att en köpare inte får låna mer än 85 procent av köpeskillingen till en bostad. Resten, 15 procent, måste finansieras på egen hand, vilket är ett stort hinder för unga vuxna att komma in på bostadsmarknaden.

Startlån kortar tiden till första bostaden med sju år
En rapport som analysföretaget WSP tog fram på uppdrag av HSB förra året visar att ett statligt startlån för unga skulle minska tiden det tar att spara ihop till första bostaden dramatiskt: från drygt tio till knappt tre år. Beräkningen utgår från att den som har lyckats spara ihop 5 procent av köpeskillingen får ett förmånligt startlån, liknande CSN-lånet, som täcker upp för de övriga 10 procent som krävs. Läs mer om rapporten här

Fler insatser behövs för att avhjälpa den växande bostadsklyftan
– Startlånet är ett steg i rätt riktning, men vi behöver precis som i Norge, även införa ett stöd till bosparande. Dessutom bör politikerna ta bort det senaste amorteringskravet helt och hållet, inte bara tillfälligt som man gjort nu under pandemin, säger Anders Lago.

Mer än hälften av unga vuxna i Sverige tycker att det borde införas ett statligt stöd till bosparande för unga. Ett sådant stöd skulle få fler unga att spara till en framtida bostad och de som idag redan sparar skulle spara väsentligt mer. Det visar en undersökning från Kantar Sifo som gjordes i oktober på uppdrag av HSB Riksförbund. Läs mer om undersökningen här