Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Stockholmare vill ha gedigen kvalitet i lägenhet – inte lyx

21 december 2020

Stockholmare vill ha kvalitet som håller i längden i sin lägenhet, teknik som tillför verklig nytta och balkong. Var femte kan dessutom tänka sig att betala för en gemensam arbetsplats i huset. Det säger 4 000 stockholmare, medlemmar i HSB Stockholm, i en färsk undersökning om framtidens boende.

85 procent tycker att det är viktigare med en grundkvalitet i bostäderna än att satsa på exklusivitet. Balkong toppar listan över vad som är viktigast för ett bra framtida boende (63 %). Utöver det vill man främst känna sig trygg i och omkring bostaden (60 %) och att det är tyst i den (57 %).

Det är inte många som tycker att en gemensam kontorsyta där man kan sitta och jobba ska ingå i avgiften för bostadsrätt (7 %), men hela 21 procent kan tänka sig att betala extra för just det. Det kan bero på att många jobbar hemifrån och känner att det är trångt i den egna lägenheten när flera är hemma samtidigt.

Behovet av umgänge med grannar varierar
På en öppen fråga om vilka irritationsmoment som man hoppas slippa med ett boende som man planerar att flytta till, är svaret: grannarna. Därefter kommer buller och oljud. 30 procent känner att de inte har något behov av relationer eller umgänge med grannarna i huset, men 41 procent har det, och i den gruppen är det fler äldre.

När det gäller teknik i boendet ser många positivt på vad denna kan tillföra, exempelvis för att göra boendet tryggare och säkrare (86 %) och förenkla vardagen (80 %). Det handlar också om att optimera energianvändningen (87 %) för att skapa miljömässig hållbarhet (78 %) och om att spara pengar (81 %).

– Som medlemsorganisation är det oerhört viktigt att lyssna på medlemmarna. Vi har fått ett slags facit som är guld värt. Nu ska vi lyfta in insikterna i verksamheten så vi kan utveckla befintliga fastigheter och bygga ännu bättre bostäder. Närmast i tid har vi Jubileumshuset som vi uppför i Hagastaden i samband med vårt 100-årsjubileum 2023, säger Anders Svensson, vd för HSB Stockholm.

10 insikter om framtidens boende
#1: Trygghet, läge och planlösning är bottenplattan även i framtiden
#2: Vid livsfasväxling och flytt blir storleksfrågan avgörande
#3: Grundkvalitet med valbarhet viktigare än flärd
#4: Kvalitet och hållbarhet hand i hand
#5: Överväldigande stöd för att smart teknik ska optimera boende och vardag
#6: Tekniken har en bit kvar för att bidra till hemmets mjukare kvaliteter
#7: Önskemålen om graden av gemenskap i huset går isär
#8: Konsensus kring de klassiska gemensamhetslokalerna plus träning och terrass
#9: Gemensamhetslokaler, miljöansvar och koordinering önskas på avgiften
#10: Fest-och gästligheter, träning och färdmedelspool önskas vid sidan av avgiften

Om undersökningen
4 023 av HSB Stockholms medlemmar besvarade enkäten. Medlemmarna bor i Stockholms län, 80 procent bor i lägenhet. Undersökningen genomfördes under augusti-september 2020 av Kairos Future på uppdrag av HSB Stockholm.

Om Jubileumshuset
HSB Stockholm bygger Jubileumshuset i Hagastaden i samband med sitt 100-årsjubileum 2023. Den 24 våningar höga tegelbyggnaden kommer att omfatta cirka hundra lägenheter. Läs mer om Jubileumshuset.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 151 000 medlemmar, 58 000 bosparare och närmare 470 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

bospar och medlemskap
hsb stockholm