Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Ny undersökning: Västsvenskarna lägger mer pengar på hemmet – och fler vill flytta till större bostad

25 januari 2021

Var tredje västsvensk lägger mer pengar på hemmet än före pandemin. Det har blivit viktigt att ha ett trivsamt och fint hem, visar en ny undersökning från Demoskop som gjorts på uppdrag av HSB Riksförbund/HSB Göteborg. Att kraven ökar märks även på HSB Göteborgs försäljning av nya bostäder som gått över förväntan.

2020 var året då vi drabbades av en pandemi och hemmet blev hjärtat i tillvaron för de flesta av oss. Som ett resultat lägger var tredje boende i Västsverige (36 procent) mer pengar på sitt hem. Viktigast är vardagsrummet, därefter kommer köket och utemiljön. 16 procent uppger att man har startat upp ett större renoverings- eller byggprojekt.

Av de som svarat på undersökningen uppger 26 procent att behov av att göra hemmet fint och trivsamt är större. Var fjärde uppger att de tränar eller promenerar mer medan 29 procent uppger att de lagar mer mat på grund av ökad vistelse i hemmet.

– För många av oss är hemmet hela vår värld just nu och då vill vi ha det trivsamt där. Bostaden värderas högre nu än innan coronapandemin, samtidigt som det behöver fungera som arbetsplats i allt större utsträckning, säger Lars Göran Andersson, vd HSB Göteborg.

Nästan var tredje västsvensk (30 procent) som jobbar hemifrån säger att de har fått göra anpassningar i hemmet för att få en fungerande arbetsplats, och nästan lika många (32 procent) anger att de inte har något avskilt arbetsrum. Var fjärde uppger att de har fått problem med nacken eller ryggen medan 15 procent har haft bekymmer med uppkoppling och teknik.

– Kraven på komfort, teknik och yta ökar och det märks inte minst på vår försäljning av nyproducerade bostäder som gått över förväntan. Vi ser också en ökad efterfrågan på större lägenheter än tidigare. Det kommer att ställas nya krav på bostäder och vi behöver vara lyhörda och beredda att tänka nytt när vi utvecklar framtidens boende, säger Lars Göran Andersson.

Om undersökningen: Demoskopundersökningen med 1 049 intervjuer genomfördes 2 – 8 december 2020 i form av en slumpmässigt utvald webbpanel och motsvarar allmänheten i åldern 20-70 år.

För mer information:
Jens Holmberg
PR- och kommunikationsansvarig, HSB Göteborg
jens.holmberg@hsb.se
+46 70 721 50 11

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag som verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Vi tror att det goda boendet skapas genom välskötta hus, trygg boendeekonomi och god gemenskap. 2020 valdes HSB till bostadsbranschens mest hållbara varumärke – för tredje året i rad!

Idag är det över 74 000 medlemmar som tillsammans äger HSB Göteborg och som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från andra och ger våra medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.