Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Störst i Luleå på nya bostäder med miljöbyggnad silver

02 februari 2021

Med fyra nya bostadsprojekt har HSB Norr just nu flest certifierade projekt enligt miljöbyggnad silver i Luleå. Miljöcertifieringen är ett led i HSBs hållbara strategi för att minska utsläppen från sina bostäder. För de som köper lägenheter av HSB innebär det ett tryggt, hållbart och miljövänligt boende.

Miljöbyggnad är ett svenskt system för att miljöcertifiera fastigheter. Certifieringssystemet tar hänsyn till totalt sexton olika värden som granskas av oberoende tredje part innan certifiering kan ges ut. Bland annat tittar man på energiförbrukning, inomhusmiljö, material och kemikalier. Miljöcertifieringen är ett led i HSBs strategi för att minska utsläppen från sina bostäder.

– Vår ambition är att göra ett så litet klimatavtryck som möjligt och därför är det viktigt för oss att arbeta med ett hållbart byggande. Det är också något som efterfrågas alltmer av våra medlemmar, säger Nea Goldkuhl, Hållbarhetsansvarig, HSB Norr.

I Luleå har fyra av HSB Norrs senaste nyproduktionsprojekt blivit certifierade enligt miljöbyggnad silver. Det är HSB brf Hällbacken, Norrskenet, Arenan och Trädgården. I samtliga projekt har efterfrågan på bostäderna varit stor.

Att uppnå miljöbyggnad silver visar på att en byggnad presterar en bra bit över de satta värdena. Det krävs mer av byggnaden än att bara följa lagkrav. Enligt Green Building Council som äger systemet så är det en tydlig markering att byggbolaget är engagerad i miljöfrågor och tänker på den som ska vistas i byggnaden.

En viktig del av miljöbyggnad är den oberoende kontroll och besiktning som sker både innan byggnation och två år efter att husen är klara. Om byggnaderna fortsatt uppfyller de krav som miljöbyggnad ställer två år efter färdigställandet utdelas en verifiering.
I Luleå har nu, Trädgården, och Arenan fått sin verifiering.

– Verifieringen är ett viktigt kvitto på att byggnaderna har de hållbara kvalitéer vi strävar efter, säger Markus Lind projektledare HSB Norr.

Kontaktpersoner:
Mattias Lundström, vd HSB Norr, 070-313 36 00
Markus Lind, projektledare HSB Norr, 072-218 64 68

Fakta miljöbyggnad Silver
Miljöbyggnad är ett svenskt system för att miljöcertifiera fastigheter. Certifieringssystemet tar hänsyns till totalt sexton olika värden som granskas av oberoende tredje part innan certifiering kan ges ut. Bland annat tittar man på energiåtgången, att el och värme kommer från miljömärkta alternativ, att byggnaden är fri från kemikalier och att byggnadsmaterial dokumenteras. Dessutom ligger ett stort fokus på inomhusmiljön. Där kontrollerar man allt från luftkvalité och ventilation till fuktsäkerhet, dagsljusinsläpp och radon.

mattias lundström
hsb norr