HSB Skåne skänker värmande gåva

12 februari 2021

Vintern har kommit med besked till Skåne och på många håll är marken vit och temperaturen kämpar sig ner mot tvåsiffriga minusgrader. Under de kallaste vintermånaderna är hemlösheten ännu tuffare än vanligt och många människor är i akut behov av hjälp.

Hemlösheten ökar i Sverige och enligt en Socialstyrelsens senaste kartläggning lever drygt 33.000 personer i Sverige utan bostad. Mörkertalet beräknas dessutom vara stort. När vintern smyger sig på blir det ännu tuffare för de redan utsatta. Många saknar möjlighet att hålla sig varma och vinterskor, mjuka kläder och annat som värmer är en bristvara.

HSB Skåne har, genom sin bosociala avdelning kontakt med såväl Skånes Stadsmission som diakoncentralen Café Ugglan i Lund och Hållplats för själen i Eslöv och i dagarna överlämnades ett större antal artiklar som organisationerna nu ser ett stort och akut behov av. Det handlar om allt från vinterskor, huvtröjor, joggingbyxor och varma vantar till underkläder och andra förnödenheter.

– Det är otroligt tufft för personer som lever i hemlöshet och det känns bra att kunna hjälpa till med de saker som det finns ett stort behov av, säger Anne Siivola, bosocial chef på HSB Skåne.

Genom de olika hjälpcentralerna får vuxna och barn stöd i olika former. Här ges också möjlighet att få ett mål mat eller kunna värma sig en stund.

– Som samhällsbyggare är det viktigt att kunna hjälpa där det behövs när det behövs Vi på HSB Skåne arbetar mycket med social hållbarhet och detta är bara en av insatserna som ingår i den verksamheten, säger Ann Irebo, vd för HSB Skåne.

hsb skåne