Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Sifo: ​Återinförda amorteringskrav på bostadslån skulle påverka fyra av tio göteborgare negativt

01 april 2021

Finansinspektionen har meddelat att de i september vill återinföra de tillfälligt borttagna amorteringskraven för de hushåll som behöver ta lån för att köpa en bostad. Detta kommer att påverka möjligheten att kunna köpa en bostad för 40 procent av göteborgarna. Det visar en ny Sifoundersökning beställd av HSB.

Amorteringskraven för bostadslån har sedan april 2020 varit tillfälligt borttagna under pandemin. Var tredje svensk (33%) tycker att detta är en bra åtgärd och särskilt positiv är man i storstadsregionerna där bostadspriserna är höga. 42 procent av göteborgarna tycker att detta är bra.

Om amorteringskraven återinförs kommer 29 procent av svenskarna att drabbas, men i Göteborg är läget värre. Fyra av tio göteborgare (40%) menar att deras möjligheter att köpa en bostad påverkas, och bland unga vuxna är siffran ännu högre: 44 procent.

– De senaste årens ensidiga fokus på kraftiga kreditrestriktioner har stängt ute många unga från bostadsmarknaden. Att återinföra amorteringarna, särskilt för den här utsatta gruppen, kommer försvåra situationen ytterligare. En rad rapporter har tydligt visat vilka olyckliga följder det stränga amorteringskravet har fått för många människor, säger Lars Göran Andersson, vd HSB Göteborg.

Bostadsutvecklare som HSB har naturligtvis även ett samhällsansvar att utveckla innovativa lösningar som möter efterfrågan. Ett sådant exempel är HSB Dela som hjälper unga vuxna in på bostadsmarknaden och där HSB går in och delar på köpet.

– Gensvaret på vårt första projekt i Göteborg har varit stort och nu planerar vi för fler projekt, men vi kan inte lösa detta helt på egen hand. Regeringen kan inte sitta stilla medan klyftan växer och stänger ut en hel generation från bostadsmarknaden, säger Lars Göran Andersson.

Amorteringskravet bör slopas permanent

–Det är naturligtvis viktigt att vi har en sund amorteringskultur i Sverige. Men jag är övertygad om det kan lösas mellan banken och bostadsköparen. Ett strängt och generellt amorteringskrav innebär att alldeles för många bostadsbehövande hamnar i kläm, säger Lars Göran Andersson.

En rad ekonomer och bostadsbranschen har en längre tid varit kritiska till amorteringskraven.

– Vi på HSB anser att det senaste amorteringskravet bör slopas permanent. Men förutom detta behövs även ett statligt startlån till unga och stöd till bosparande.

Metod: Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade riksrepresentativa webbpanel
Fältperiod: 24-26 mars.
Antal respondenter: 1093 st

För mer information:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Göteborg.
jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag som verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Vi tror att det goda boendet skapas genom välskötta hus, trygg boendeekonomi och god gemenskap. 2020 valdes HSB till bostadsbranschens mest hållbara varumärke – för tredje året i rad!

Idag är det över 74 000 medlemmar som tillsammans äger HSB Göteborg och som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från andra och ger våra medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.