HSB Skåne sätter nya klimatmål

26 april 2021

Under flera år har HSB Skåne bedrivit ett medvetet hållbarhetsarbete och i nu släpps organisationens första hållbarhetsredovisning.

Redan 2008 sattes miljömål upp för HSB Skåne. Ett av dessa innebar att organisationen skulle minska sin klimatpåverkan med 75 % fram till år 2023. Efter ett målmedvetet och intensivt hållbarhetsarbete har företaget nu uppnått målet och det med råge. I sin hållbarhetsredovisning för 2020 presenteras en minskning av klimatpåverkan med hela 85 %.

Företaget har de senaste åren satsat mycket på energiåtgärder och installation av solceller i sina egna fastigheter samt successivt utbyte av fordonsflottan, vilket tillsammans bidrar till en lägre klimatpåverkan.

- Det är flera faktorer som vi tar hänsyn till vid mätning av vår klimatpåverkan, så som egenägd uppvärmning och drivmedel till fordon och maskiner, inköpt el och värme samt tjänsteresor och produktion av energibärare, säger Linn Grundtman, miljö- och kvalitetsansvarig på HSB Skåne. I vår hållbarhetsredovisning som precis blivit färdig presenterar vi alla delar som inneburit att vi redan i förtid har kunnat uppnå våra miljömål.

HSB Skåne sätter nu nya klimatmål och siktar på att minska sin klimatpåverkan med totalt 90 % till 2023 (basår 2008) och ha en klimatpåverkan som är nära 0 till 2030.

hsb skåne