HSB Bostad årets mest jämställda byggbolag, för fjärde året i rad!

04 maj 2021

När Nyckeltalsinstitutet publicerar sin årsrapport för 2020 är HSB Bostad återigen bäst i branschen på jämställdhet.

– Vi är mycket glada och stolta över att, för fjärde året i rad, få utmärkelsen Sveriges mest jämställda byggbolag. Vi arbetar aktivt med de här frågorna för att det är en del av våra värderingar och förbättrar vår leverans till medlemmar och kunder. Men vi kan fortfarande bli bättre, vi jobbar vidare med våra förbättringsområden, säger Jonas Erkenborn, vd på HSB Bostad

HSB har som mål att spegla samhällets mångfald och bidra till att skapa ökad trygghet. Genom att följa upp JÄMIX nyckeltal, sätta mål och skapa aktiviteter arbetar HSB Bostad kontinuerligt för att vara ett jämställt, tryggt och attraktivt bolag.

- HSB Bostad är det mest jämställda byggbolaget i vår databas 2020. De har fortsatt en jämställd ledningsgrupp, jämställd grundstruktur med lika många kvinnor som män anställda, jämställda lönestrukturer samt jämställda anställningsformer för män och kvinnor. Främsta styrkan hos HSB Bostad som arbetsgivare inom jämställda arbetsvillkor jämfört andra byggbolag är den jämställda ledningsgruppen och jämställda grundstrukturen, säger Anders Johrén, analytiker, Nyckeltalsinstitutet.

HSB Bostad har under året arbetat med aktiva åtgärder för att främja lika rättigheter och möjligheter. Detta är integrerat i samtliga processer för systematiskt arbetsmiljöarbete inom den organisatoriska, sociala och fysiska arbetsmiljön och ingår därmed som en naturlig del i bolagets verksamhetsplanering.

Nyckeltalsinstitutets jämställdhetsindex, Jämix, utgår från nio mätbara nyckeltal som tillsammans visar jämställdheten i företag. Totalt medverkade drygt 300 företag och organisationer i mätningen för 2020.

OM HSB BOSTAD
Under snart hundra år har HSB byggt nya bostäder och skapat "det goda boendet". Mer än var tionde bostad i Sverige har byggts av HSB. HSB Bostad AB är HSBs bostadsproduktionsbolag i Stockholms och Gotlands län. HSB Bostads vision är att ”skapa framtidens bästa boende i samverkan med våra ägare”.

JÄMIX
Jämställdhet