Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

HSB Dela: Nu blir det fler lägenheter för unga vuxna i Göteborg

06 maj 2021

HSB Dela är den uppmärksammade satsningen som ska hjälpa unga vuxna att ta sig in på bostadsmarknaden genom en unik modell, där HSB går in och delar på köpet. Nu utökas satsningen med två projekt i Göteborg, HSB brf Ramselyckan och HSB brf Spanjoletten.
– Det är svårt för unga vuxna att komma in på bostadsmarknaden idag och det är därför glädjande att meddela att det nu blir fler HSB Dela-lägenheter, säger Lars Göran Andersson, vd HSB Göteborg.

HSB Dela har rönt stor uppmärksamhet sedan satsningen lanserades i maj 2019. HSB Göteborg fick in flera hundra intresseanmälningar till de 23 lägenheterna i pilotprojektet, som testades i brf Blanka på Lindholmen. Bostäderna sålde snabbt slut och de första köparna flyttar nu in.

– Gensvaret har varit otroligt och vi får fortfarande många frågor från unga medlemmar som är intresserade av HSB Dela. Därför känns det väldigt kul att kunna berätta att vi kommer att erbjuda fem procent av lägenheter i våra kommande nyproduktionsprojekt brf Ramselyckan och brf Spanjoletten till HSB Dela, säger Lars Göran Andersson.

Trots att bostadsbyggandet i landet ökar, är bostadsbristen fortfarande ett stort problem i samhället. En stark prisutveckling på bostäder, i kombination med höga amorteringskrav och kreditrestriktioner, gör att unga vuxna hamnar i kläm. Många unga vuxna tvingas dessutom ofrivilligt bo kvar hemma. Nästan 80 procent av de som köpt en lägenhet i pilotprojektet uppger att de inte skulle ha kunnat köpa bostaden utan HSB Dela. Medan sju av tio köpare uppger att de tidigare bott hemma eller i hyresrätt.

En av de som tecknat avtal är Lisa Norrström. När erbjudandet om HSB Dela kom såg hon en stor möjlighet att köpa sin första lägenhet tillsammans med sin sambo.

– Det lät nästan för bra för att var sant när vi först hörde talas om HSB Dela. Det ger en fantastisk möjlighet för unga att komma in på bostadsmarknaden och få hjälp att finansiera sitt första bostadsköp. Vi tvekade inte en sekund när vi fick erbjudandet, säger Lisa Norrström.

Även om pilotprojektet genomförts i Göteborg, är HSB Dela en nationell satsning. Syftet är, förutom att ge de unga lägenhetsköparna en väg in på bostadsmarknaden, att testa modellen innan satsningen kan utvecklas och lanseras i större skala. Ambitionen är att inom en snar framtid starta fler satsningar på HSB Dela runt om i landet.

HSB Göteborg planerar att bygga 81 nya bostäder i brf Ramselyckan i Öjersjö med planerad säljstart sommaren 2021 och 141 bostäder i brf Spanjoletten i stadsdelen Majorna, med planerad säljstart hösten 2021. Fem procent av de mindre lägenheterna (1-2 rok) kommer att upplåtas till HSB Dela.

Fakta HSB Dela
HSB Dela är en ny modell för samägande och innebär att HSBs bosparare i åldrarna 18 till 29 år erbjuds möjligheten att köpa en nyproducerad bostadsrätt tillsammans med HSB, där bostadsbolaget tecknar ett samägandeavtal med kunden och delar på köpet. Samägandeavtalet är tidsbegränsat och gäller under tio år. Det första pilotprojektet innefattade 23 en- och tvårumslägenheter i brf Blanka på Lindholmen i Göteborg.

För mer information:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Göteborg
jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag som verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Vi tror att det goda boendet skapas genom välskötta hus, trygg boendeekonomi och god gemenskap. 2020 valdes HSB till bostadsbranschens mest hållbara varumärke – för tredje året i rad!

Idag är det över 74 000 medlemmar som tillsammans äger HSB Göteborg och som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från andra och ger våra medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.