HSB Skåne säljer fastighet i Kristianstad

02 juli 2021

HSB Skåne och ABK (AB Kristianstadsbyggen) har tecknat avtal för ytterligare en fastighetsaffär i Kristianstad. Affären innebär att HSB Skåne säljer en av sina fastigheter i centrala Kristianstad.

Fastigheten som HSB Skåne säljer ligger i på Cardellsgatan 5/Västra Vallgatan 22 i centrala Kristianstad. Huset, som är tre våningar högt, uppfördes 1984. Det byggdes om från kontor till hyresrätter under 2006 och innehåller i dagsläget fem hyresrätter och två lokaler, varav den ena är HSB Skånes lokalkontor.

- Att kunna ingå ännu en fastighetsaffär med ABK känns väldigt roligt. Det finns en strategi bakom varje affär och både förvärvet av Kärnmakaren och avyttringen av fastigheten Mårten Persson 11 ingår i en mer långsiktig plan, säger Ann Irebo, vd på HSB Skåne.

– Vi förvärvar en välskött fastighet på ett bra och centralt läge i Kristianstad, säger Henrik Strand, vd på ABK. Vi ser fram emot tillträde och vill redan nu välkomna våra nya hyresgäster till oss på ABK.

Överlämnande av fastigheten beräknas ske 1 oktober 2021. HSB Skåne kommer tillsvidare att ha kvar lokalerna i bottenplan, men ambitionen finns att hitta en lösning för samlokalisering av de båda lokalkontoren som företaget har på orten.

hsb skåne