Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Från examen till fast jobb – fler kvinnor till fastighetsbranschen

25 november 2021

Nu i november är det ett år sedan rekryteringsutbildningen för kvinnliga fastighetsvärdar examinerade sina första elever. Utbildningen var ett samarbete mellan HSB Skåne, Arbetsförmedlingen och Yrkesakademin med syftet att bidra till ökad jämlikhet i en mansdominerad bransch.

Två av de som gick direkt från examen in i arbetslivet som fastighetsskötare och husvärd hos HSB Skåne är Sohaila Azizi och Therese Bergström. I drygt ett år har de arbetat med fastighetsskötsel i Lund. Det dagliga arbetet omfattar allt från reparationer till skötsel av utemiljön. Men arbetet har också en stor portion socialt fokus då arbetet utförs i och runt de personer som bor i fastigheterna.

- Ett stort plus med jobbet är att jag dagligen träffar en massa glada människor. I mitt jobb tar jag ju inte bara hand om fastigheten utan det handlar även om att se och bemöta våra kunder som bor här. För mig är det viktigt att prata med de boende som jag möter, nästa gång kan det ju vara så att jag behöver hjälpa dem i deras hem och då är det en trygghet i att de vet vem jag är, säger Therese Bergström.

Sohaila Azizi håller med;
- Det roligaste med arbetet, förutom att göra reparationer är att träffa människor. Här hälsar vi alla på varandra och byter ett par ord när vi ses, det gör väldigt mycket för trivseln. Sen är det också skönt att vara ute mycket, speciellt på sommarmorgonen när det är helt tyst ute och vackert i naturen, säger hon.

Syftet med utbildningen var att få fler kvinnor att uppmärksamma fastighetsbranschen och få fler kvinnor att arbeta som fastighetsskötare och fastighetsvärdar. Totalt examinerades 12 kvinnor från utbildningen.
- Jag rekommenderar andra kvinnor att söka sig till fastighetsskötaryrket, det är ett väldigt roligt jobb. Visst kan det vara tunga moment ibland, men då hjälps vi åt och hittar lösningar, säger Sohaila Azizi

På frågan om vilka utmaningar det finns i yrket svarar Therese Bergström;
- Oj, det är inget jag ha tänkt på direkt. Jag ser bara lösningar och tycker att det är roligt med utmaningar.

hsb skåne