
Nu äntligen är det dags! 19 maj satte vi spaden i marken för elbilsplatserna vi väntat på. Arbetet beräknas ta ca 2 veckor totalt. Installationen utförs av Laddboxkillarna.
De nya el-bilsplatserna kommer att placeras dels vid fastighetsskötarnas garage, dels vid parkeringen utanför Rullharvg. 2. Tyvärr kommer arbetet innebära en del störningar under några dagar för de som står där idag. Närmare information har delats till berörda parter separat.
En laddplats kommer att kosta mer än en vanlig parkeringsplats för att kompensera för investeringskostnaden. Utöver det tillkommer avgift för elen som kommer att hanteras via Monta, Europas största företag när det gäller betalsystem för laddboxar, för fakturering och administrering.
Vad händer med alla som står där idag? De kommer att få stå kvar för samma kostnad som tidigare tills dess att det kommer någon som vill ha en laddplats. Om det då finns en vanlig parkeringsplats ledig kommer vi först kolla om någon frivilligt kan tänka sig att byta plats. Om ingen frivilligt byter plats kan beslut ta om att någon måste flytta, men vi önskar undvika detta! Om det inte finns en vanlig plats ledig kommer personen som önskar laddplats behöva stå på kö tills dess att det finns en ledig plats, så att man aldrig blir utan parkeringsplats om man redan har en.
Vi kommer även att göra om två laddplatser till gästparkeringar.
Under hösten kommer vi att påbörja utbyte av alla lägenhetsdörrar till säkerhetsdörrar från Daloc! Mer info kommer. Vi tror att det kommer bli gôrsnyggt, men framförallt säkrare och tystare!
Christoffer, cyklande medlem, kom en dag till styrelsen och sa; "Hej, ett cykelkök hade varit skoj". Vi håller med! Så därför kan vi nu presentera Tegens helt egna cykelkommitté, just nu bestående av Anna och Christoffer.
Tanken med cykelkommittéen är att sprida intresse för cykling. Detta kommer att göras genom cykelköks-träffar sista torsdagen varje månad, med början i juni, där man kan komma förbi för att laga en punka, smörja en kedja eller bara snacka cykel.
Cykelköksträffarna är öppna för alla medlemmar, och kommer äga rum nere i källaren på Pinnharvsgatan 6. Just nu finns där inte mycket, och man behöver räkna med att själv ha alla verktyg som behövs till att börja med, men efterhand hoppas vi kunna utveckla cykelköket så att det kommer finnas enklare verktyg m.m. som vi medlemmar kan låna.
Nu är nästan* alla cyklar lappade! Om några månader kommer vi att flytta ner alla cyklar med bandet kvar till källaren, samt kolla med polisen om dessa är stöldanmälda.
Om du känner på ditt samvete att din cykel inte används så mycket och mest tar plats i förrådet på markplan? Hjälp oss gärna och använd då istället cykelförråden i källarplan. Där finns det gott om plats!
* markeringsbanden tog slut, men fler är beställda och resten lappas inom kort.
Påminnelse om att förvara era grillar hemma hos er eller på dedikerad plats. Det blir väldigt skräpigt på innergårdarna om det står grillar lite överallt.
Trädgårdsavfall får inte slängas i skogsdungen bakom jordlotterna. Istället finns det en blå container i inhängnaden bakom miljöhus där man ska slänga trädgårdsavfall. Man når containern från utsidan av inhägnaden.
Nu har vi testat färdigt, samlat in data och åsikter och kommit till ett beslut - det kommer att finnas en digitalt bokningsbar tvättstuga per innergård!
I mars började vi testa ett digitalt bokningssystem för tvättstuga 9, en månad senare expanderade vi och testade även i tvättstuga 2 och 5. Under perioden har vi försökt samla in åsikter från så många som möjligt för att se vad man tycker om digitala bokningssystem generellt, samt även vad man tycker om tvättider.
Responsen har varit blandad, vilket vi förväntade oss. Många är nöjda med systemet vi har idag, en del saknar möjligheten att boka digitalt, andra har möjlighet men föredrar papper och penna, och andra välkomnade digital bokning och såg fördelar med att kunna boka när man inte är hemma, kunna överblicka flera tvättstugor utan att behöva gå emellan, och enklare kunna spontanboka.
I siffror från enkäten (inkl de som hört av sig över telefon) var fördelningen 70/20/10 - 70% angav att de föredrog HSB Boka, 20% att de föredrar dagens system och 10% ansåg inte att det spelade någon roll. Utöver detta kollade vi på användningen av tvättstugorna och såg att de användes ungefär lika mycket. Dock såg vi ett annat bokningsmönster - bokade man digitalt bokade man gärna närmare inpå, medan de som bokade på papper gärna bokade längre i förväg.
Så siffrorna som vi hade var tydliga att en klar majoritet föredrar digital bokning, men extra hänsyn behövdes också gentemot de som inte kan boka digitalt och vi vill ha ett bokningssystem som är flexibelt och funkar för alla. Så tillslut landade vi i en kompromiss som är en digital tvättstuga per innergård.
"Varför dubbla system?" undrar du kanske? Eftersom det var så många som ville ha digital bokning tyckte vi inte att vi helt kunde bortse från detta och för de som önskar ett digitalt system skapar detta mervärde. Vi valde strategiskt tvättstugor centralt så att alla kan nyttja det digitala systemet om man vill, även om det inte blir närmaste tvättstugan.
"Kommer det bli fler som bokas digitalt i framtiden?" - det finns det inga beslut på, men om de digitala tvättstugorna blir mycket populära så är det inte omöjligt att det tillkommer fler, men vi måste alltid se till att det finns möjlighet för alla våra medlemmar att nyttja tvättstugorna.
Vad gäller tvätttiderna? Ja, där var över 90% eniga om att 4h är lagom, så inget snack om saken!