HSB Norr fortsätter stötta Coelho Growth Foundation

05 december 2019

HSB Norr har samarbetat med stiftelsen sedan 2017 och tidigare stöd har gått till barnhemmet Lar da Infância de “Nice” samt biblioteket i favelan Heliapolis.

– Vi är mycket glada och stolta över vårt fortsatta samarbete med stiftelsen Coelho Growth Foundation. Deras arbete med att förbättra levnadsvillkoren för utsatta barn genom bland annat utbildning och hjälp till självhjälp går helt i linje med HSB Norrs värderingar och sociala hållbarhetsarbete, säger Mattias Lundström, vd HSB Norr.

Årets gåva kommer att användas för att täcka kostnaderna för byggnaden och personal i ett år framöver för biblioteket. Gåvan kommer personligen att överlämnas av Christina Rickardsson, grundare av Coelho Growth Foundation, i början av år 2020 till hjälporganisationen UNAS som driver biblioteket.

– Det känns jättebra att kunna visa UNAS att vi är seriösa i vårt samarbete med att hjälpa till att driva verksamheten för barnen. De lever hela tiden med en osäkerhet inför framtiden då deras verksamhet bygger på stöd från andra. Genom donationen från HSB Norr kan nu biblioteket fortsätta att drivas i ett år till och det känns helt fantastiskt, säger Christina.

Biblioteket i favelan Heliapolis är mer än bara ett bibliotek. Det fungerar som ett utbildningscentrum där barnen bland annat får lära sig om kultur, mänskliga rättigheter, klassrasism och jämställdhet. Det fungerar även som ett daghem när barnen slutat skolan istället för att de ska vistas på gatan. Här kan de umgås med vänner, läsa böcker, dansa och spela teater och läsa läxor och studera.

För frågor kontakta:
Mattias Lundström, vd HSB Norr, telefon: 070-313 36 00, mattias.lundstrom@hsb.se
Christina Rickardsson, Coelho Growth Foundation, telefon: 072-512 06 87, contact@christinarickardsson.se

HSB Norr
social hållbarhet