Felanmälan och garanti

Garantitiden för entreprenaden är 5 år. Du som bostadsrättshavare ansvarar för att anmäla fel i din bostad till felanmälan, som i sin tur ansvarar för att vidarebefordra dessa och påtala fel i fastigheten till entreprenören.

Ungefär två år efter inflyttningen görs en andra besiktning av en opartisk besiktningsman. Tvåårsbesiktningen gäller fel som har inträffat under garantitiden fram till denna tidpunkt och som entreprenören anses ansvarig för. Efter tvåårsbesiktningen gäller garantin för fel och skador som överstiger 0,5 prisbasbelopp (år 3, 4 och 5).

Att tänka på när man flyttar in i en nybyggd fastighet
Vid nyproduktion kan det uppkomma mindre sprickor i vägghörn, takvinklar och vid materialskarvar vilket är helt normalt.  Det beror på att vi bygger med levande material och viss uttorkning pågår fortfarande samt att det kan uppkomma små rörelser i fastigheten. Alla ev sprickskador rapporteras och åtgärdas vid garantibesiktningen som sker ca 2 år efter tillträde. Du behöver alltså inte felanmäla ev sprickor som uppkommer innan tvåårsbesiktningen.

FELANMÄLAN
Felanmälan och upplysningar angående löpande fastighetsskötsel ska göras till HSB Norr. Fel som upptäcks i lägenheten anmäls till felanmälan. Funktionsfel åtgärdas snarast. Eventuella skönhetsfel, skador på ytskikt och liknande, bedöms och åtgärdas löpande eller efter garantibesiktning 2019.

Felanmälan kan enkelt göra via Mitt HSB men det går också bra att ringa 010-303 20 00 under kontorstid mån-fre 8-16. Vid akut felanmälan, som tex vattenläckage, trasig huvudsäkring – ring 010-303 20 00 Felanmälan efter kontorstid som är akut och inte kan vänta till nästkommande vardag ska göras till Securitas på telefon: 010-303 20 00

Felanmälan på vitvaror
Felanmälan på vitvaror, ring Electrolux Service 090-18 70 40.

Kvalitetskoll
Som ett led i vårt kvalitetsarbete kommer en hantverkare att besöka er en tid efter att ni flyttat in. Syftet med kvalitetskollen är att vi vill försäkra oss om att ni trivs i er lägenhet. Efter att man bott i sin lägenhet ett tag kan det dyka upp funderingar eller t ex en kökslucka som behöver efterjusteras. Vi kommer även att genomföra en kontroll av er inomhusmiljö där vi går igenom inomhustemperatur, ventilation och komfortvärme (golv) i badrummet. Om ni har saker som ni funderar över kommer ni att kunna skriva upp dem på en ärendemall som ni får i samband med nyckelutlämningen. Det innebär att ni i första hand endast behöver felanmäla akuta fel som vatten och el till felanmälan fram till kvalitetskollen. Kvalitetskollen genomförs av HSB och Peab.