Lastbalanseringens funktion
Lastbalansering är installerat på två stycken utgående gruppcentraler. Varje gruppcentral har 5-6 utgående grupper som laddboxarna är fördelade över på 25A samt 16A vardera. Lastbalanseringen är inställt på den nuvarande huvudsäkringen för vardera huvudcentral på dom utgående grupperna till laddboxarna, vilket är 63A. Därefter så är det lastbalanserat via mjukvaran som är över varje utgående grupp på 25A och 16A, detta betyder att varje utgående grupp har en egen lastbalansering som gör att man har möjligt att ladda upp till 11kW, men det är endast för elbilar och kan endast ske vid tidpunkter där det är låg förbrukning.
Organisationen är upplagd för att klara att plocka ut så mycket effekt som möjligt från abonnemanget så varje enskild laddbox har möjlighet att kunna ladda upp till 3fas 16A (11kW) så länge lastbalansering känner att det finns möjlighet till detta. 230v uttaget ska inte påverkas av detta, utan lastbalansering ska justera så alla kan ta ut ström.
Exempel
Om det står någon enstaka bil och laddar på en av dessa utgående grupper kommer man att få ut full effekt. Om det därefter kommer fler bilar och ansluter sig till samma grupp kommer lastbalanseringen att sänka laddeffekten till bilarna för att inte gruppsäkringen ska lösa ut. Anläggningen är inställd så att varje parkeringsplats kan få ut 1fas 8A (1,8kW) oavsett hur många bilar som är anslutna. Detta sker för att ingen bil ska inte ska bli utan motorvärmare.