Tallenbladet Hösten 2025

07 oktober 2025

Nu är sommaren över och styrelsens arbete är i full gång. I detta Tallenblad skickar vi med en del dokument som vi vill att ni läser igenom och sen förvarar i pärmen.

Renovering:
Första dokumentet handlar om renovering. Vid renovering och ombyggnationer så ska styrelsen ha in ett underlag samt godkänna detta innan projektet kan starta.
Detta underlag är extra viktigt vid renovering av kök och badrum, rivning av väggar, förändring i el och rör dragning samt ventilation. Vet man att man kommer göra någon som helst förändring som avser något av ovanstående så ska styrelsen ha in ett underlag gällande projektet för godkännande.  Se bifogat dokument Ansökan om Renovering.
Fler blanketter hittar man inne i Kvartersgården samt på Mitt Hsb under Dokument--Brf Tallen—Mallar

Checklista vid överlåtelse:
Nästa dokument är en checklista över vad som ska ingå i lägenheten vid en överlåtelse/försäljning. Om det är så att något saknas så är det lägenhetsinnehavarens skyldighet att ersätta detta.
Se bifogat dokument Checklista vid överlåtelse och förvara gärna detta dokument i pärmen.
Checklistan finns även att hitta på Mitt Hsb under Dokument–Brf Tallen—Information

Fönster och dörrar:
Vill bara påminna om att garantin för våra fönster och dörrar kvarstår fortfarande, vilket innebär att vid fel/problem så ska leverantören åtgärda dessa. Därför ska felanmälan skickas till vicevärden som i sin tur skickar dessa vidare till leverantören.
Ingen felanmälan är dålig utan Skicka hellre en felanmälan för mycket än ingen alls!

Vicevard.tallen@gmail.com

Uppstart av festkommitté:
Aktiviteter och roliga tillställningar är något som hör en förening till, vi har haft lite blandade tillställningar genom åren och detta är självklart något som vi vill fortsätta med.
För att fortsätta hålla igång aktiviteter i föreningen så skulle det behövas en festkommitté eller aktivitetsgrupp. En grupp medlemmar som tillsammans planerar och fixar.
Känns detta intressant och något man vill bidra med så skicka en anmälan till styrelsens mail.
Styrelsen.tallen@gmail.com . Alternativt lämna en lapp med namn och kontaktuppgifter i brevlådan nr. 108.
Därefter kommer det ordnas med ett möte tillsammans med er som anmält sitt intresse.

Sommarvatten

Nu börjar det vara dags att stänga av sommarvattnet för er som har en avstängningskran inomhus. Behöver man hjälp så be någon granne eller vänd er till styrelsen.
En kontroll av detta görs inom kort.

Soprum:
På skyltarna inne i soprummen kan man läsa vad som ska läggas i varje behållare.
Det finns nu skyltar på många olika språk för att underlätta sorteringen för alla.

Vi kan alla hjälpas åt om man upptäcker felsorterat material genom att flytta över det till rätt behållare.

Vi behöver alla se till att sortera och sortera rätt! Det kommer vara viktigare nu än någonsin då det kommer kontrolleras oftare.

Avgiften för felsortering kommer vara 50 kronor per lägenhet som är anslutna till det soprum med felsorterat material. Den kostnaden kommer drabba föreningen som då i sin tur drabbar oss alla.

Just därför uppmanar vi er alla att vara duktiga med sorteringen, inte bara för miljöns skull utan också för eran egen och era grannars skull.

Kontakt:
Styrelsen:
Tips, ideér samt övriga frågor och klagomål får gärna skickas till Styrelsens mail, 
Styrelsen.Tallen@gmail.com

Vicevärd:
Vicevärden nås på 070-5316041 och på mail 
Vicevard.Tallen@gmail.com
Dit vänder man sig exempelvis om man har någon felanmälan gällande sina fönster och ytterdörrar, frågor kring lägenheten, kvartersgården, området eller hyrparkeringarna.

Vaktmästarna:
Våra vaktmästare kan hjälpa till med mycket samt att felanmälningar anmäls dit via telefon. Vaktmästarna nås på 0910-10390

Felanmälan Laddboxar:
Felanmälan gällande Laddboxarna,
skicka mail till vicevärden.
Ange p-platsnummer/garagenummer samt kontaktuppgifter till boende i mailet

Felanmälan internet:
Felanmälan för internet, Kontakta Bahnhof på
010-510 00 00
Uppge att man tillhör Brf Tallen
Är internet borta så börja alltid med dessa tre steg innan ni gör en felanmälan till Bahnhof:
1. Kolla driftinformation på Skellefteå Krafts hemsida
www.skekraft.se/kundservice/driftinformation
2. Starta om routern, om det ej hjälper testa starta om konvertern (vita dosan på väggen)
3. Gör en reset på routern

109 100+ Höst Clipart bildbanksillustrationer, royaltyfri vektorgrafik och  clip art - iStock
Härmed så vill vi önska er alla en fortsatt trevlig höst!