Om HSB Bostadsrättsförening Äsperöd

Om Äsperöd

Äsperöd är en lugn stadsdel i Uddevallas östra del med närhet till såväl naturen som till stadskärnan. Här finns både Äsperödsskolan F-6 och Äsperöds Förskola alldeles i föreningens närhet. Bussen som dagtid går varje kvart från två hållplatser på området gör att man snabbt och säkert kan ta sig till Uddevalla centrum, om man nu inte känner för en promenad på ca 30 minuter. Rundar man husknuten åt andra hållet är man inom ett par minuter ute i skogen på en utav alla promenadstigar som går i området som lämpar sig för såväl löprundan, cykelturen eller hundpromenaden.

Om föreningen

Föreningen bildades 1957 och våra fastigheter på Uddevalla Stören 3 byggdes i tre etapper mellan 1959 och 1963. I de 14 bostadshusen finns 24 ettor med kokvrå, 27 ettor, 168 tvåor, 49 treor och 14 fyror. Utomhus finns det 210 parkeringsplatser, varav flera med el. Det finns 57 garage fördelade i olika byggnader samt ett p-hus med 10 platser som från början var en konsumbutik. Det finns också 49 övriga utrymmen, såsom större och mindre förråd.

Flygfoto från 1962 över Äsperöd Foto: AB Flygtrafik Bengtsfors/digitaltmuseum.se
    Flygfoto Äsperöd 1962.jpg
    Flygfoto Äsperöd 1962 (2).jpg