Första gången som Viby nämns i skrift är 1409, då skrevs det ”Widhaby” och bestod av tre gårdar

Under 1600-talet bytte Viby ägare många gånger. I början av århundradet ägdes två av gårdarna av en skeppsbyggmästare som var involverad i byggandet av regalskeppet Vasa.

1628 hamnade Viby i diplomaten och Sveriges sändebud i Sachsen, Lars Nilsson Tungels ägo. Han ombildade en av gårdarna till säteri och fick några år senare de andra två gårdarna av staten. Säteriet bytte ägare igen och övertogs av Johan Berndes, riksrådet som på 1640-talet blev landshövding i Kopparbergs län med sitt residens i Falun. Under hans tid och 200 år framåt kom Viby och Sollentunaholm nere i Norrviken att tillhöra samma ägare. I slutet på 1700-talet införlivades även Edsbergs slott genom arv och giftermål.

1906 köpte den nybildade villaföreningen i Norrviken mark av Viby Gård. Delar av marken avstyckades till villatomter. Själva gården brukades fram till 1960-talet då alla ekonomibyggnader revs förutom bostadshuset. När även gårdsområdet skulle exploateras fattades beslut att bostadshuset skulle rivas. Beslutet revs upp och därmed fick hembygdsföreningen möjlighet att köpa huset som föreningen fortfarande äger.

1972 bebyggdes småhusområdet i Östra Viby vid Malungsvägen och 1977 öppnade en närbutik i Stora Viby i korsningen mellan Böljevägen och Vassvägen.

Viby Gårds manbyggnad ägs numera av hembygdsföreningen och du kan hyra den som festlokal. Läs också vad Sollentunajournalen skriver om Viby.

År 1993 påbörjades byggandet av Brf Alboda. Fastigheterna fick tre olika kulörer, gråvitt, grönt och blått. 2003 (kanske ännu tidigare) gick området under benämningen "glasshusen". 2017 målades samtliga fastigheter om och nu valdes en enfärgad kulör - Albodagrå.

Alboda - lite som hänt under åren

Detta hände också 1993?