Fågelsångens årsredovisningar

Årsredovisningarna visar hur styrelserna över tid har arbetat med att genomföra projekt samt med att planera ekonomin för dessa. I Fågelsången vill vi vara öppna med vilka behoven är av renoveringar och andra åtgärder. Det är rimligt att både de som bor här och de som överväger att flytta hit, kan planera sin privata ekonomi. Har du synpunkter på någon årsredovisning och tycker att den till exempel inte redovisar förväntad framtida utveckling på ett korrekt och rättvisande sätt, är du välkommen att kontakta föreningen. Vi svarar gärna på frågor om ekonomi och teknik efter bästa förmåga.

Frågor om teknik och ekonomi i Fågelsången och i bostadsrättsföreningar generellt, kan vara svåra att svara exakt på. En del projekt är det svårt att bedöma alla konsekvenser av därför att de är stora och komplexa. Det blir extra svårt att bedöma komplexitet innan projekteringen är genomförd. Innan formella beslut har fattats av stämmor och styrelser, är omfattningen i stora projekt i någon mån oklar, vilket kan försvåra tidplanering och ekonomisk planering. Föreningens högsta beslutande organ är stämman och det är där medlemmarna utövar sin makt över projekten och styrelsens arbete med omfattning och genomförande. Det är svårt av det skälet att i dag beskriva hur ett eventuellt stort projekt genomförs om några år. Kommande beslut är inte kända.

Före beslut fattas av stämmor och styrelser äger det rum flera år av ekonomisk planering som förfinas vartefter kunskapen om kommande projekt ökar med hjälp av utredningar och projektering. I ekonomisk planering behöver bostadsrättsföreningen ha så god kännedom som möjligt om olika nyckeltal för renoveringar och reparationer. Det underlättar planeringen innan projektens utredningsskede är slutfört och innan alla beslut är fattade. Det går alltid att i någon mån bedömma kostnader med hjälp av andra bostadsrättsföreningars redovisade projekt och deras nyckeltal. Därför är andras årsredovisningar av ett stort intresse för styrelsen i dess arbete med teknik och ekonomi. I arbetet med den ekonomiska planeringen anlitar styrelsen självfallet alltid kunniga ekonomer från HSB.

För att kunna läsa årsredovisningen måste programmet Acrobat Reader vara installerat i din dator. Programmet kan du hämta gratis på internet genom länken här nedan.

Klicka här för att hämta Adobe Reader