Infobrev efter informationsmöte fönster Januari 2012

25 januari 2012 Frågor och svar från mötet om fönster. Samt information från styrelsen.

BRF Hagen
2012-01-16
Under informationsmötet, gällande fönsterbyte, som styrelsen höll den 16 januari, fastställdes det att styrelsen fortsätter att arbeta i frågan. Föreningens fönsterkonsult lämnade ut ett informationsblad med olika alternativ, där alternativ 2 är mest lämpat för föreningen.
Under mötet kom det många medlemmar! Bra uppslutning, och många nyttiga frågor ställdes. Här är en sammanfattning av frågorna:

1.Varför skall ett fönsterbyte genomföras i föreningen?
Svar: Ett stort antal medlemmar i föreningen har ett otillfredsställande inomhusklimat som behöver åtgärdas samtidigt som föreningens värmekostnad är en stor post i budgeten. Uppvärmningskostnaden ökar med varje år och åtgärder behöver därför sättas in. Dessutom är ett stort antal balkongdörrar i väldigt dåligt skick och behöver därför bytas ut.
2.Vilken typ av fönster blir det?
svar: 3 glas fönster med argon.
3.Varför väljer man en fastmonterad fönsterruta som ej är öppningsbar på altan/balkongsidan?
svar: för att möjligheten att putsa finns kvar då man kan stå på utsidan och putsa. Alla lägenheter utan balkong, samt i de rum där det inte är balkong kommer att ha öppningsbara fönster.
Där det är altan/balkong kommer vädringsalternativet finnas kvar genom vädringslucka, samt att man kan öppna altan/balkongdörren.
4.Kommer det bli fönster där man bara behöver putsa på in och utsida?
svar: Ja.
5.Hur blir det med offertförfrågan till olika entreprenörer?
Hur många offerter kommer tas in?
svar: en konsult kommer anlitas för att skapa ett förfrågningsunderlag för offerter. Där det står specificerat vad som föreningen vill ha. Offerter kommer att tas in från samtliga entreprenörer som specialiseras på det alternativ som lagts fram på informationsmötet.

 


6.Hur blir det med kostnaderna? Vad innebär det för mig som enskild medlem?
svar: Föreningen har i dagsläget 2 miljoner på banken som kan nyttjas till detta. Utöver dessa behöver föreningen låna pengar.
Beroende på vilken kostnaden blir från offerterna blir lånesumman olika. Men det kommer innebära att en ytterligare avgiftshöjning sker när fönsterna ska bytas. Den är inte bestämd med kan landa någonstans mellan ca 20-23kronor/kvm. Som exempel innebär det att en lägenhet på 67kvm får en höjning på 123kr/månaden om det blir 23kronor/kvm.
7.Kommer den enskilde medlemmen få betala något för kostnader kring fönsterbytet?
svar: Alla kostnader tar föreningen, och det innebär i sin tur en avgiftshöjning till medlemmen på årsavgiften (månadskostnaden ökar på avgiften). Men den enskilde medlemmen kommer inte få en räkning för fönsterbytet.
8.Avgiften höjdes vid årsskiftet med 6%, är fönsterbytet inräknat där?
svar: Nej, fönsterbytet är inte inräknat där utan tillkommer.
9.Får man göra rotavdrag?
svar: Nej, en bostadsrättsförening får inte göra rotavdrag.
10.Är det tillåtet i brandsäkerhets synpunkt att inte ha öppningsbara fönster på altan/balkong väggen?
svar: Ja det är tillåtet.
11.Är det planerat att byta badrumsfönster?
svar: Då det inkom som önskemål på informationsmötet tar styrelsen med det i offertförfrågan att byta badrumsfönster.
12.Hur blir det med tätningen/isoleringen i våra fastigheter?
svar: Fastigheten är uppbyggd med betongblock, och tätningen mellan betongblocken har blivit dålig sen den sattes. För att skapa ett bra inomhusklimat kommer den behöva bytas ut. Under vissa fönster i väggen är det dålig isolerat och det måste undersökas om alla isoleringar måste bytas ut.
13.Kommer det kosta mer att åtgärda isoleringen/tätningen?
svar: det kommer bli en merkostnad att åtgärda isoleringen, men behövs det kommer det vara en nödvändig kostnad.
Och kommer då försöka förläggas så det sker i samband med fönsterbytet.
14.När kan det tänkas att fönsterbytet ska ske?
svar: tidigast i maj, det kommer vara tydlig avisering innan så att alla medlemmar får veta det i god tid innan.

 

 

 

 

Även andra synpunkter och frågor kom upp på mötet:
1.Hur kan det komma sig att årsavgiften höjs så mycket, och att den höjs så ofta?
svar: Generellt är det så att många föreningar lägger en lägre höjning under många år för att skapa en inre fond för alla underhåll som behövs. I denna förening har det inte skett någon årlig höjning under en längre tidsperiod förut. Och därför är det nödvändigt att ha högre höjningar idag för att på så sätt skapa en inre fond igen för kostnader som tillkommer när fastigheten behöver underhållas. Ibland behöver även föreningen ta lån för att finansiera underhåll av fastigheterna. Tidigare låg en större peng i ”sparbössan” överskott som redan använts till åtgärder på fastigheterna till exempel nya tak, isolering av tak, byte av undercentral osv. Idag finns det 3 miljoner på banken, varav föreningen kan använda 2 miljoner till underhåll. I framtiden kommer flera åtgärder och underhåll att behöva ske i fastigheterna några exempel är: fönsterbyte, ommålning av trapphus, hissbyten. Men som sker i den ordning de behövs, och när det behövs. Just nu är det problemen med kylan som är prioriterat. Därav fönsterbyte och tätning av husen.
2.Elementen fungerar inte som de ska i alla lägenheterna, vad ska vi göra åt det? Varför händer det ibland inget när man felanmäler?
svar: Elementen kan ibland innehålla luft, och alla medlemmar kan själva lufta elementen årligen för att underhålla elementen och se till att allt fungerar som de ska.
Fungerar de fortfarande inte?
Felanmälan: Felanmälan görs dagtid på: felanmalan@hsb.se, eller per telefon 08-580 897 70. Felanmälan kan också göras på HSB:s hemsida: http://www.hsb.se/omhsb/felanmalan

Har man problem med något i lägenheten, tex elementen måste man felanmäla detta. Blir det inte bättre när HSB är där och åtgärdar problemet, så måste man felanmäla igen. När flera felanmälningar görs, lämnar HSB förvaltare en rapport till styrelsen. Om man upplever att det tar för lång tid eller att problemen inte blir lösta kan man lämna en skrivelse till styrelsen så behandlas den av styrelsen på ett styrelsemöte.
Skrivelser kan lämnas i brevlåda på fastighetsskötarexpeditionen (baksidan av timotejvägen 13, en halvtrappa ner) eller till någon som sitter i styrelsen.
Styrelsen kan inte veta att problemen finns om de inte får information om det.


3.Hur tar man bäst kontakt med någon i styrelsen? Vem ska man kontakta? Finns det någon mailadress?
svar: Om man har allmänna frågor kan man i första hand kontakta ordförande eller viceordförande. Kontaktuppgifter sitter i varje trapphus och uppdateras av HSB. Det går också bra att kontakta HSB fastighetsförvaltaren om man har frågor som rör fastigheten. Som sen återkopplar i rapport till styrelsen på styrelsemöten.
Styrelsen har nu skapat ett Hotmail konto som går bra att maila till: brfhagen@hotmail.com
Upplever du att det tar tid innan du får svar så hör av dig till någon i styrelsen.
4.Hur är det med hemsidan, är den aktiv? Hur hittar man till den?
svar: webbadress till hemsidan
http://www.hsb.se/norrastorstockholm/hagen/
Hemsidan uppdateras lite olika beroende på när det finns information. Informationsbreven som skickas ut till medlemmarna läggs också upp på hemsidan. På hemsidan kan man också hämta hem stadgar och årsredovisningar. Om man tycker någon information fattas på hemsidan så kontakta webbsida ansvarig Sofie Eriksson: hopp_sofie@hotmail.com
eller till hagens nya mail: brfhagen@hotmail.com
5.Önskemål har kommit in om att skapa ett informationsunderlag där tex en karta med vad som finns i föreningen kommer med. Vart man hittar tvättstugorna, cykelrum osv. Och ett A-Ö där viktig information kommer med.
svar: styrelsen tittar mer på detta. Finns det någon fler i föreningen som vill hjälpa till att samla ihop bra och nyttig information om föreningen? Kontakta Sofie Eriksson, hopp_sofie@hotmail.com, eller brfhagen@hotmail.com
eller lämna skriftligt förslag till styrelsen märk kuvertet ”infoförslag”, lämna på fastighetsskötarexpeditionen Timotejvägen 13 (en halv trappa ned) eller till någon övrig i styrelsen.

 

 

 

 


Då det var så bra uppslutning på informationsmötet och flera medlemmar hade andra frågor att ta upp verkar det vara nyttigt att ha fler öppna informationsmöten. Där medlemmar kan ta upp frågor och synpunkter som rör bostadsrättsföreningen. Styrelsen kommer kalla till dessa i informationsbrev. Det uppskattas att alla medlemmar engagerar sig i sin förening. När medlemmarna engagerar sig så får vi en bättre trivsel och en bättre förening. Styrelsen vill påminna om att kontakta valberedningen om man är intresserad av att hjälpa till i styrelsen.
Bo Walgren

I Brf Hagen har vi egen enhetsmätning av el, där man kan använda sig av internet för att själva läsa av sin elförbrukning. Alla medlemmar har fått en aktiveringsnyckel för att komma igång. Har man inte kvar sin kod, eller är nyinflyttad och behöver en ny. Så kontaktar man själv Home Solution för att lämna mailadress som behövs för aktiveringsnyckeln.
Uppge: Att man behöver ny aktiveringsnyckel, att man bor i Brf Hagen, Namn, Lägenhetsnummer, och mailadress som ska användas till aktiveringen.
info@homesolutions.se
Tel 026-184140
http://homesolutions.se.loopiadns.com/

Undvik att köra bil/parkera på gräsmattorna vid Timotejvägen 10-11, gräsmattorna körs sönder. De som parkerar bilen vid ingångarna till Timotejvägen 10-11 kan göra det för i-och urlastning och sen är det meningen att flytta bilen så andra kan utnyttja platserna.

Tänk på att det är lyhört i husen, och att man inte ska störa sina grannar mitt i nätterna. Det är som exempel inte rätt att spela piano mitt i natten, eller störa mer än vanligt.

Det är även förbjudet att kasta emballage, kartonger, skrymmande föremål m.m. i våra sopkärl. Använd containern vid garaget som är ämnad för denna typ av avfall. Företaget som hämtar våra sopor godtar inte detta och tänk på att alla onödiga extrautgifter tar medel från åtgärder vi behöver göra och påverkar månadsavgiften. Påminn därför dina grannar om containern om de använder fel kärl.

Med vänliga hälsningar
Styrelsen Brf Hagen