Om Föreningen

Bostadsrättsföreningen Husaren ligger i Sätunaområdet centralt i Märsta. I föreningen ingår husen på Sätunavägen 9, 11, 13, 15 samt 17. Det första huset byggdes 1964.

Föreningen består av totalt 164 lägenheter från 1:or till 5:or. Förutom lägenheterna finns det 47 varmgarage, 31 kallgarage, 25 P-platser med eluttag för motorvärmare samt 4 husvagnsplatser. Dessutom finns p-platser för ett hundratal bilar som medlemmarna kan hyra.

I varje hus utom 9:an finns tvättstugor med modern tvättutrustning. I hus 13 finns dessutom en grovtvättstuga.

Gårdarna mellan husen är smakfullt planerade med träd, buskar och rabater.  Vidare finns det 2 grillplatser med lusthus, lekplatser och en boulebana.

I lägenheterna finns det bredbandsutag från Telenor samt Tele2 (f.d ComHem). Telefonnummer finns i varje trappuppgång till dem. Även numret till jouren finns där samt mailadressen till styrelsen.

Föreningen förvaltas av HSB samt Sweax.

HSB kan du ringa om du vill få information om dina avier och dokument som rör föreningen etc. Du kan också logga in på Mitt HSB för att se dina uppgifter om boendet. Lägg gärna in din mail där så får du aktuell information från styrelsen aviserat direkt. Växel: 010-442 11 00

Sweax sköter vår utemiljö samt fastighetsdrift. De tar även hand om felanmälningar. Växel: 08-588 399 90 eller info@sweax.se

Styrelsen har en brevlåda på baksidan av hus 13.

Namnet - lite historia.

En Husar var en rustningslös kavallerist ursprungligen beväpnad med sabel, lans och sköld. Husarförbanden uppstod i Serbien under andra hälften av 1300-talet under trycket från de framträngande turkiska ottomanerna vars militära framgångar med lättrustade kavalleriförband påverkade även serbisk krigföring. Men redan på 900-talet lejde det Östromerska Bysantinska riket lättrustade ryttare kallde chosaroi eller chonsaroi från Balkan, främst då just serber. Det grekiska namnet kommer troligen från latinets cursores (löpare) som var benämningen på ett sentida romerskt lätt rytteri.