Stadgar och ansvarsområden

För dig som bor i BRF Pinjens bostadsrätt har föreningen tagit fram egna ansvarsområden som gäller de ytor som du äger eller hyr. I stadgarna samt i broschyren ”Vem ska underhålla bostadsrätten?”står det vilka åtgärder som åligger BRF samt den boende själv.

Ditt ansvar som boende

• Du ska själv slipa och olja ditt balkongräcke – föreningen har ädelträolja.
  • Rensa bort ogräs vid din parkeringsplats – föreningen har redskap om du behöver.
  • Ombyggnationer inomhus och utomhus som förändrar utseende och där påverkan sker på själva fastigheten och dess grundstomme, ska i de flesta fall tas med styrelsen.
  • Skräp och annat som flyger omkring och hamnar på våra ytor, släng det på rätt ställe.
  • Grillning får ske på baksidan. Vid egen grill var på säkert avstånd från fastigheten.
  • Gästparkeringen är inte till för oss boende, utan för våra gäster som är på besök.

Du som bor på övre plan

• Gemensamt med dina grannar så ska altandäck och trappräcke alltid vara i fint skick. På städdagen slipar vi gemensamt och oljar in med ädelträolja. Hjälps åt tillsammans.
  • Vintertid har du tillsammans med dina grannar skyldighet att gemensamt skotta snö från altandäck och trappan.

Du som bor på nedre botten

• Du ska sköta om och ta hand om din gräsmatta samt se till att det ser välskött ut.
  • Vattenutkastaren kan användas till att vattna blommor, inte fylla eventuell plastpool.
  • Tujor får inte bli högre än 160 cm. Detta för att få skyddad insyn, men inte påverka grannen ovanför. Klippning sker på eget ansvar och inget som föreningen bekostar.
  • I utrymmet längst in samlas ofta mycket löv och skräp, håll efter gemensamt.

För vetskap

• Hos HSB har vi ett administrativt avtal, vilket gör att de sköter vår bokföring.
  • Hos HSB har vi ett tekniskt avtal, där det ingår en fastighetsskötare som utför vissa åtgärder. Kostnader kan tillkomma.
  • Malms trädgård sköter om de yttre buskarna och gräsmattorna enligt avtal.

Dokument