Föreningen

Rondellen är Järfällas äldsta bostadsrättsförening, samtidigt som vi även är HSB:s hundrade förening.
Rondellens innergård på 50-talet

I början av 1900-talet kom Kallhäll att få en allt större betydelse när Bolinders flyttade sin fabrik till vad vi idag kallar för Bolinder strand. Som ett av Sveriges främsta industriföretag innebar givetvis detta ett stort behov av område för fabrik, kontor och arbetsbostäder. I samband med att fabriken blev omflyttad byggdes därmed även arbetsbostäder upp i Bolinderbyn samt i Trehörningen.

Det var inte förrän 1953 som Bolinders först sålde mark. Köparna blev HSB som kom att äga marken nordost om Kallhäll. I samband med detta blev det möjligt för andra än Bolinders anställda att bosätta sig i Kallhäll. Det första bostadsområdet i annan regi än Bolinders i Kallhäll började därmed byggas 1954 och kom att bli HSB:s hundrade förening - Brf Rondellen.

Rondellen byggdes mellan 1954-1957 i tre hus som formar en oval runt en innergård. A-huset, mot Kallhällsleden, var det första huset som byggdes klart. Huset ritades av HSB:s riksförbunds arkitektkontor. Ser du på de tre husen märker du förmodligen en mindre skillnad mellan A-huset och de resterande två husen. B- och C-huset har exempelvis balkonger in mot innergården medan A-huset har sina inbyggda mot Kallhällsleden. Rondellen består av 276 lägenheter fördelade på en-, två- och trerumslägenheter. Det finns även tre stycken fyrarumslägenheter.

Brf Rondellen har varit ett mycket populärt bostadsområden i Kallhäll i många år. Förmodligen beror det på dess läge nära centrum, pendeltågsstationen och framförallt Mälaren. Däremot bidrar också dess ovala form med innergård till att området upplevs som lugnt och trevligt av många boende.

Rondellen, A-huset mot Kallhällsleden år 1955

Rondellen, mot Kallhällsleden

Fotograf Erik Åström, hämtad från Järfälla kommuns bildarkiv. Bilden är tagen år 1955.

Rondellen, A-huset mot Centrum år 1964

Rondellen, mot Centrum

Fotograf Gunvor Willberg, hämtad från Järfälla kommuns bildarkiv. Bilden är tagen år 1964.

Rondellen, mot Kallhällsleden år 1955

Rondellen, mot Kallhällsleden

Fotograf Harry Grip, hämtad från Järfälla kommuns bildarkiv. Bilden är tagen år 1955.