Försäkringar

Vid skada i lägenheten eller spridning av ohyra skall du omedelbart felanmäla till HSB.
Vår förening är försäkrad via
Folksam och samtliga skador i och runt fastigheten åtgärdas via dem.
Väljer man att inte kontakta HSB vid akuta fel eller spridning av ohyra så kan det leda till trista ekonomiska och juridiska påföljder samt utdragna renoveringar som är påfrestande både för dig och dina grannar.
 Länk till HSB felanmälan

Din hemförsäkring ska innehålla ett bostadsrättstillägg från och med juli 2023 då upphör föreningens att gälla.

Bostadsrättstillägget täcker skador som kan uppstå i din lägenhet vid eventuella händelser som exempelvis vattenskador, skadedjur eller brand. Kortfattat så omfattar försäkringen lägenhetens ytskikt, dvs. golv väggar och tak samt fast monterad inredning, t.ex. skåp och garderober. Däremot omfattar försäkringen inte lösöre.

Om skada uppstår
före den 1 juli 2023 ska denna omedelbart anmälas till felanmälan eftersom bostadsrättstillägget är ett komplement till föreningens fastighetsförsäkring.

Hemförsäkring

Det är viktigt att du har en vanlig hemförsäkring som täcker allt lösöre du har i lägenheten och gärna mer som t.ex. reseförsäkring, allt efter ditt eget behov.
Tänk på att föreningens försäkring för bostadsrättstillägg är begränsad till ytskikt och fast monterad inredning, se ovan.

Utökad hemförsäkring med bostadsrättstillägg:
Vissa medlemmar har valt att teckna hemförsäkring inklusive bostadsrättstillägg. Då är man dubbelförsäkrad för vissa skador, men vid en eventuell skada är det bara en av försäkringarna som kan utnyttjas.

Olika försäkringsbolag har olika villkor i sina försäkringar, t.ex. åldersavdrag på skadade byggnadsdelar. Om en skada uppstår är det därför viktigt att inte förhastat välja vilken försäkring du vill utnyttja innan du vet vilken försäkring som är mest gynnsam.