Om Föreningen

Brf Ynglingen är en relativt ung förening som bildades 2011. Syftet med bildandet av föreningen var att förvärva de bostadsrätter som, fastighetsägaren HSB Norra Storstockholm efter ombildning, hade för avsikt att sälja. Kontorslokalerna i byggnaden skulle fortsättningsvis ägas och disponeras av HSB och inte ingå i ombildningen.

Fastighetsombildningen genomfördes under åren 2011-2013 och i april 2013 köpte föreningen den nybildade fastigheten Jakobsberg 2:591 innehållande 33 lägenheter och en lokal. Efter genomförd, s.k. 3D-fastighetsbildning, är HSB ägare till en egen fastighet i byggnaden innehållande de egna kontorslokalerna och Brf Ynglingen äger sin fastighet, i samma byggnad.

Föreningen består, i september 2019 av 29 bostadsrätter, 4 hyresrätter och en uthyrd kontorslokal. I den del av lokalen som föreningen disponerar finns föreningens kontor och mötesrum.

Föreningen har genomfört kvalitetshöjande och kostnadsbesparande åtgärder sedan förvärvet 2013.

Bland de större förbättringarna kan nämnas:

•  En helt ny undercentral för värme
  •  Nytt digitalt låssystem
  •  Totalrenovering av tvättstuga med digital bokning
  •  Renovering av yttertak och nytt säkerhetsskydd
  •  Total renovering av trapphus/entréer, nya undertak och ny belysning

I årsredovisningen framgår i detalj genomförda åtgärder och planerade insats er för kommande år.