Ombyggnad & Underhåll

Till dig som tänker bygga om eller renovera i din lägenhet i Brf Ynglingen i Järfälla

ALLMÄNT

I princip ska alla mer bestående ändringar alltid meddelas skriftligt till styrelsen i brf Ynglingen för godkännande INNAN någon byggstart får ske! Styrelsen ska ha godkänt åtgärden skriftligt till dig som bostadsrättshavare.

Att äga en bostadsrätt innebär inte att du äger själva lägenheten, utan endast  nyttjanderätten. Föreningens styrelse har ansvar för vilka ingrepp som får göras och  framförallt hur de görs.

Sådant som påverkar förhållandena i bostaden, ventilationen eller som fordrar speciell  behörighet för genomförandet, ska ALLTID föranmälas till styrelsen.

Styrelsen behöver en föranmälan minst 6 veckor före byggstart för att kunna handlägga  ärendet.

Exempel på åtgärder som ska föranmälas till styrelsen:

o   Rivning eller flyttning av vägg i bostaden

o   Alla typer av renovering/ombyggnad i badrum/toalett

o   Upptagning av nya, eller flyttning av, dörröppningar

o   Utbyte av spiskåpa till annan modell (ingår i ventilationssystemet)

Vid tveksamhet kontakta styrelsen.

Vid Ingrepp på Innerväggar

När du ansöker om att ta ner eller flytta ICKE BÄRANDE vägg, kommer styrelsen att uppdra  åt fastighetsskötaren att kontrollera att väggen inte är bärande, innan styrelsen ger sitt  medgivande.

Vid godkännande kan arbetet påbörjas och det åvilar då också bostadsrättshavaren att åtgärda eventuella elledningar, kabel-TV etc som kan finnas i den vägg som rivs.

Åtgärd av starkström (230/400 V) ska alltid utföras av behörig fackman. Inga som helst ingrepp på bärande väggar godkänns, oavsett om detta (vilket krävs) har  kalkylerats av godkänd byggnadsingenjör.

Renovering/Ombyggnad av Badrum/Toalett

Arbetet ska ALLTID utföras av behörigt företag som innehar gällande våtrumsbehörighet  (Våtrumsbehörighet/Säkert vatten).

Enligt gällande bestämmelser innebär ett ingrepp i badrummet att tätskikten bryts och det  är ett krav från BKR (Byggkeramikrådet) att golvbrunnen OVILLKORLIGEN måste bytas, något  som en behörig fackman är väl medveten om.

Brunnen ska därmed bytas men får ALDRIG FLYTTAS från sin nuvarande placering.  Vid byte av golvbrunn, visar erfarenheten att betongskiktet under denna bitvis är extremt  tunt, varvid risken är stor att man bilar igenom ditt golv/grannens tak. En stark rekommendation är att man använder ”stämp” som via en platta håller emot taket hos grannen medan arbetet pågår. Påtalar du detta så vet godkänt företag hur problemet ska  hanteras. Är oturen framme så har man annars att laga grannens tak också.

Om handdukstorken måste tas bort under arbetet SKA DEN ALLTID ÅTERMONTERAS EFTER  ARBETET, eftersom den ingår i husets värmesystem.

El- och avloppsinstallation för tvättmaskin samt inspektionslucka (Hila-lucka) och dräneringsrör i badrum/toalett FÅR INTE TAS BORT ELLER FLYTTAS.

Byte av Spiskåpa

Den monterade spiskåpan är en del av fastighetens ventilation och måste således vara av  rätt sort om man vill byta den. Inga som helst kåpor med egen inbyggd fläktmotor får  användas, utan endast spiskåpor för central ventilation. Spiskåpan ägs och underhålls  därmed av föreningen.

Inspektionslucka till ventilationsrör i köket FÅR INTE TAS BORT eller STÄNGAS IGEN.

Vart tredje år utförs en lagstadgad OVK (obligatorisk ventilationskontroll) inom brf Ynglingen.  Om du bytt till en icke godkänd kåpa kommer du att åläggas av besiktigande företag att  omgående byta till en godkänd modell. Åtgärden efterbesiktigas.

Protokollen skickas dessutom in till kommunen som är uppföljande organ.

En icke godkänd kåpa påverkar ventilationen ytterst negativt hos dina grannar i trapphuset,  då ventilationsflödet raseras hos dem. Du själv märker däremot ingenting.

Avslutningsvis

När det av styrelsen godkända arbetet är slutfört, ska på styrelsens uppdrag,  fastighetsskötaren utföra slutsyn som ska rapporteras till styrelsen. Kostnaden för den  slutsyn åläggs bostadsrättshavaren och läggs på kommande avgiftsavi. Tänk på att om  du renoverat ditt badrum och säljer din lägenhet är det ett krav att våtrumscertifikatet ska  finnas med i mäklarhandlingarna.

Tänk också på

Att informera grannarna om du ska renovera, sätt gärna ett meddelande på  anslagstavlan i entrén.

Att störande ljud, t ex borrning, ofta förekommer vid renovering. Respektera därför brf Ynglingens regler för sådana arbeten som gäller vardagar 08.00 - 19.00 och helgdagar 10.00 - 14.00.

Att bostadsrättshavaren ansvarar för bortforsling av byggavfall. Byggavfall som  placeras i säckar utanför husen längs trottoarer mm kräver polistillstånd. Kom  överens om att din entreprenör begär ett sådant tillstånd. Det är inte tillåtet att  använda föreningens grovsoprum/container för byggavfall.

JÄRFÄLLA MARS 2022

STYELSEN FÖR BRF YNGLINGEN I JÄRFÄLLA