Ordnings- och trivselregler

BRF YNGLINGEN                                                                                  Rev. F, April 2022

ORDNINGSREGLER

BALKONGER
Balkonglådor och andra föremål får inte placeras på utsidan av balkongräcken. Detta gäller även parabol och annan antennutrustning.

BULLER, STÖRNINGAR
En god miljö förutsätter bl a att vi inte stör våra grannar. Detta gäller både inomhus och utomhus.

Meddela dina grannar, genom ett personligt besök eller ett anslag i hissen i förväg, om du
t ex planerar en fest eller ombyggnad som kan vara störande. VISA HÄNSYN!

Störande hemmaarbeten t ex spikning, borrning får ske vardagar mellan kl.08.00-19.00 och lördag, söndag och helgdagar mellan kl. 10.00–14.00. Att störningar är tillåtna, vissa tider, innebär att man alltid ska minimera störningen så långt som möjligt!
För anlitade entreprenörer gäller som regel, i alla branscher, arbetstiden kl 07.00-16.00. Inga störande arbeten får dock utföras före kl 08.00.

CYKLAR
Cyklar skall förvaras i cykelrummen eller i källar- och lägenhetsförråd.

FELANMÄLAN OCH SERVICE
Om något är trasigt eller inte fungerar skall detta anmälas till EFS Kundtjänst på tel 08-580 119 50, måndag-torsdag 08.00-16.00, fred 08.00-14.00, eller via hemsidan kundtjänst@efsab.se eller www.efs.se..

Vid akuta fel under helger och utanför ordinarie kontorstid, ring EFS-jour 0708-39 14 79. Jourhavande servicetekniker avgör vad som är ett akut läge eller om åtgärd kan vänta till ordinarie arbetstid!
Hissfel skall anmälas till Stockholm Hiss 08-779 53 53, gäller dygnet runt, alla dagar.

Behöver du hjälp med administrativa frågor gällande ditt boende, t ex bilplats, betalningar eller medlemsfrågor, kontakta HSB Kundcenter
kundcenter61@hsb.se eller tel 010-442 50 00 under kontroll.

FORDONSTRAFIK
Generellt gäller parkeringsförbud på gården för alla, även hantverksbilar. Parkering är tillåten 13 minuter för i-/ och urlastning. EFS har möjlighet att utfärda kortvariga och tillfälliga tillstånd för boende vid t.ex. flyttningar eller liknande.
Kontakta EFS felanmälan 08-580 119 50.

Europark sköter övervakningen på uppdrag av samfälligheten.

FÅGELMATNING
Att mata fåglar på gården eller balkongen är inte tillåtet. Utfordring drar till sig råttor!

GRILLNING
På grund av brandrisk får man inte grilla på balkongen med kol eller gas men det går bra använda elektrisk grill.
Vid grillning på utegrillen på gården gäller att efter grillning rengöra gallret och tömma kolen i behållaren. Städa upp efter grillningen och lämna inga matrester kvar på gillplatsen.
Flyttar ni om möblerna, så återställ möbleringen när ni är klara

HUSDJUR
Rastning av hundar och katter är inte tillåten på gården. Alla husdjur ska vara kopplade inom området

KUNDVAGNAR
Om du lånar affärernas kundvagnar se till att lämna tillbaka dessa till affären. Inga kundvagnar får lämnas på gården, i entréer, trappuppgångar eller förrådsgångar!

OMBYGGNAD-/REPARATION AV DIN LÄGENHET
Innan du börjar bygga om eller reparera din lägenhet, skall styrelsen alltid kontaktas och informeras om omfattningen av dina planer.
För arbetsmoment som kräver särskild behörighet, t ex El, VVS och Tätskikt, skall certifierad entreprenör anlitas och godkännas av styrelsen.

Se vidare detaljerad information i den särskilda bilagan” Till dig som tänker bygga om eller renovera din lägenhet i Brf Ynglingen”

Du måste alltid ha bygglov och styrelsens godkännande för inglasning av din balkong Ett särskilt avtal om ansvaret för balkonginglasning kommer att upprättas mellan bostadsrättshavaren och föreningen.

RÖKNING
Rökning är inte tillåten i trapphus, hissar, tvättstugan och andra gemensamma utrymmen. Ta hänsyn till dina grannar även när du röker på balkongen! Använd fimplådorna som är utplacerade på gården.

SOPHANTERING
I återvinningsrummet på Vasaplatsen 2 kan du lämna glas, plast, plåt, tidningar och förpackningar. Ingenting annat! Ställ inget avfall på golvet!
FÖLJ NOGA DE ANVISNINGAR SOM FINNS UPPSATTA OCH PLATTA; VIK IHOP SKRYMMANDE KARTONGER.

Återvinnig av matavfall finns på Vasaplatsen 2. Följ de anvisningar som gäller för vad som är matavfall och använd de godkända påsar som utan kostnad tillhanda hålls.
INGA PLASTPÅSAR FÅR ANVÄNDAS TILL MATVFALL.

Alla hushållssopor som du slänger i sopnedkastet måste vara väl paketerade och tillslutna. Att slänga t ex en pizzakartong i sopnedkastet kan innebära stopp i sopnedkastet!

Grovsoprummet finns vid garaget Ynglingavägen 27. Grovsoprummet är öppet
alla dagar kl. 07.00 – 20.00. FÖLJ DE ANVISNINGAR SOM FINNS VID BEHÅLLARNA.

Grovsopbil hämtar större grovsopor som t ex möbler var fjärde vecka, och du lämnar själv avfallet direkt till sopbilen. Grovsopbilen stannar vid grovsoprummet och kommer var fjärde onsdag kl 19.00–19.20, tex 16 mars, 13 april,11 maj osv.

SÄKERHET
På grund av brandrisk får motorcyklar eller mopeder inte förvaras i cykelförråden. Var noga med att alltid låsa dörrarna.

Trapphus, entréer, förrådsgångar är nödutgångar och inga föremål får förvaras där.
Dörrmattor vid entrédörren i trapphuset är inte tillåtet.
Det är absolut förbjudet att ställa upp entrédörrarna om du inte har uppsikt över dörren.

Det är vår förhoppning att dessa regler efterföljs och bidrar till en ökad trivsel i vår förening.

STYRELSEN

Järfälla i April 2022