Ny medlemsförmån för ökad trygghet vid försäljning av bostadsrätt

14 augusti 2019 Köplagen ger den som köper en lägenhet rätt att kontakta säljaren upp till två år efter försäljningen, och kräva ersättning för fel som upptäckts. Därför erbjuder nu HSB Malmö en försäkring för fel i bostadsrätt till den som är medlem i HSB Malmö och ska sälja sin lägenhet.

Köplagen ger den som köper en lägenhet rätt att kontakta säljaren upp till två år efter försäljningen, och kräva ersättning för fel som upptäckts. Därför erbjuder nu HSB Malmö en försäkring för fel i bostadsrätt till den som är medlem i HSB Malmö och ska sälja sin lägenhet. Försäkringen innebär en trygghet eftersom säljaren skyddas mot eventuella komplicerade utredningar och ekonomiska bakslag efter försäljningen.

Försäkringen kostar 4 200 kronor - ett engångsbelopp - och gäller i två år från och med överlåtelsedatum. Då får medlemmen hjälp vid ett eventuellt krav ställt till sig. Försäkringsbolaget Gjensidige utreder om det faktiskt rör sig om ett fel i juridisk mening, och betalar ut ersättning till köparen som fastställts av försäkringsbolaget efter skadeutredningen.

– Försäkringsbeloppet är 500 000 kronor och utgör det belopp som täcker köparens rätt att få prisavdrag eller ersättning för avhjälpande av felet, och skadestånd. Skulle du som säljare bli stämd av köparen på grund av ett fel i bostadsrätten kan du får ersättning för advokatkostnaden om felet omfattas av försäkringen, säger Marie Gulbrandsen, sales associate på försäkringsförmedlaren Willis Towers Watson.

Situationer som rör fel i bostadsrätter har ökat markant på senare år. Dagens köpare är betydligt mer upplysta än de var för 20 år sedan. Maria Nordlund, medlemsutvecklare på HSB Malmö har mött många medlemmar som känt sig oroliga för ansvarsbiten vid lägenhetsförsäljningar.

– Det är en stor affär att sälja eller köpa en bostadsrätt och det kan vara knivigt att hålla reda på skyldigheter och rättigheter. Att teckna vår försäkring innebär en trygghet för både köpare och säljare. Man köper sig bekymmersfrihet helt enkelt, säger hon.

Försäkringen för fel i bostadsrätt är ett samarbete med försäkringsförmedlaren Willis Towers Watson, försäkringsbolaget Gjensidige och HSB Malmö. Är man som HSB Malmö-medlem intresserad av försäkringen vid försäljning av sin bostadsrätt kontaktar man sin mäklare.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en bostadskooperation som ägs av nästan 50 000 medlemmar – främst enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi bygger, äger och förvaltar fastigheter i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

Våra förvaltningstjänster sträcker sig från ekonomisk administration till tekniska konsulttjänster, för i första hand bostadsrättsföreningar.

Dessutom erbjuder vi våra medlemmar bland annat bosparande, utbildningar och löpande rådgivning. Tillsammans skapar vi det goda boendet.

bostadsrätt
medlemskapet